تفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی
نویسنده:
مرضیه صادق
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
کلیدواژه:
اصالت وجود
،
تشکیک خاصّی
،
علّت و معلول
،
فقر وجودی
،
بسیطالحقیقه
،
تشکیک در مظاهر
،
وجود اطلاقی
چکیده:
رابطۀ بین واجب و ممکنات یا ربط علّی و معلولی در نظام وجودی صدرایی، دو گونه بررسی میشود؛ صدرا ابتدا با اثبات اصالت وجود، به توجیه این رابطه در دستگاه وجودی و در قالب تشکیک خاصی پرداخته و معتقد است علّت و معلول، دو موجود مستقل و در مقابل هم نیستند که رابطۀ آنها تباین باشد؛ بلکه از نوع اضافۀ اشراقی است و معلول عین ربط به علّت است، نه موجودی مرتبط با علّت؛ امّا در اواخر بحث علیّت، به این نتیجه میرسد که وقتی معلول هویّتی مباین با علّت نداشته باشد، علّت هم باید در مقابل آن موجود مستقل نامتناهیی باشد که عاری از هر نقصی است و با استدلال از طریق «بسیط الحقیقة کل الأشیاء» و پرداختن به حقیقت علّت و معلول (ربط علّی) خصوصیّات علّت حقیقی را بررسی میکند و به این نتیجه میرسد که تنها وجود حقیقی ذات باری است و بقیه شؤون و ظهورات واجب هستند، نه اینکه وجودی- حتی به نحو ربطی و مستقل- در مقابل او باشند؛ بدین طریق از تشکیک خاصّی و فقر وجودی معلول به منزلۀ پلی برای رسیدن به وحدت شخصی استفاده میکند و در مباحث مختلف از تعابیر عرفانی که نشاندهندۀ رابطشأن و ذیشأن است، استفاده میکند.
رابطۀ بین واجب و ممکنات یا ربط علّی و معلولی در نظام وجودی صدرایی، دو گونه بررسی میشود؛ صدرا ابتدا با اثبات اصالت وجود، به توجیه این رابطه در دستگاه وجودی و در قالب تشکیک خاصی پرداخته و معتقد است علّت و معلول، دو موجود مستقل و در مقابل هم نیستند که رابطۀ آنها تباین باشد؛ بلکه از نوع اضافۀ اشراقی است و معلول عین ربط به علّت است، نه موجودی مرتبط با علّت؛ امّا در اواخر بحث علیّت، به این نتیجه میرسد که وقتی معلول هویّتی مباین با علّت نداشته باشد، علّت هم باید در مقابل آن موجود مستقل نامتناهیی باشد که عاری از هر نقصی است و با استدلال از طریق «بسیط الحقیقة کل الأشیاء» و پرداختن به حقیقت علّت و معلول (ربط علّی) خصوصیّات علّت حقیقی را بررسی میکند و به این نتیجه میرسد که تنها وجود حقیقی ذات باری است و بقیه شؤون و ظهورات واجب هستند، نه اینکه وجودی- حتی به نحو ربطی و مستقل- در مقابل او باشند؛ بدین طریق از تشکیک خاصّی و فقر وجودی معلول به منزلۀ پلی برای رسیدن به وحدت شخصی استفاده میکند و در مباحث مختلف از تعابیر عرفانی که نشاندهندۀ رابطشأن و ذیشأن است، استفاده میکند.
تفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی
3/21/2010 12:00:00 AM
منطق صدرایی در فلسفه اخلاق
نویسنده:
نصرالله شاملی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1
بررسی تطبیقی علیّت در حکمت صدرایی و رئالیسم انتقادی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 17 - بهار 93
بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت
نویسندگان:
محمد سربخشی
،
علیرضا کرمانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
گذری بر معرفت شناسی در فلسفه صدرایی
نویسنده:
بتول عزیزی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)
فلسفه اسلامی متأخر و مسئله هیومی علیّت
نویسنده:
سید علی طاهری خرم آبادی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 7
تبیین عینیت مفهوم علیت تجربی بر اساس امکانات فلسفه صدرایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 97 _ مسلسل 38
تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی
نویسنده:
طاهره نوروزی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 شماره 8