تبیین عینیت مفهوم علیت تجربی بر اساس امکانات فلسفه صدرایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 97 _ مسلسل 38
چکیده:
یکی از روشهای ارتباط میان فلسفه اسلامی با فلسفه غرب، عرضه کردن پرسشهای هر کدام به دیگری و تلاش برای پاسخ دادن به آنها بر اساس امکانات موجود در آن فلسفههاست. بر این اساس، در این نوشته بر آنیم تا با مواجه کردن فلسفه ملاصدرا با پرسش و اشکال هیوم در مورد اصل و منشأ مفهوم علیت تجربی، به تبیین مفهوم علیت تجربی بپردازیم. هیوم بر اساس مبنای تجربهگرایی خود، با انکار ادراک و شناخت علیت توسط عقل، عینیت مفهوم علیت را انکار کرد. در پاسخ به پرسش هیوم، میتوان گفت بر اساس امکانات موجود در متون ملاصدرا در بحث ادراک و نیز ارتباط نفس و بدن، عقل انسان در همان موطن حس، علیت را بهنحو مستقیم ادراک کرده و در مرحله دیگر با تحلیل عقلی، مفهوم آن را انتزاع میکند. بهعبارت دیگر بر خلاف هیوم که شهود عقلی در مورد علیت را انکار میکرد، بر اساس امکانات فلسفه صدرا، شهود عقلی نسبت به علیت قابل تبیین است. بنابراین در پاسخ به اشکال هیوم در مورد تبیین عینیت علیت، در کنار تبیینهای ایدهآلیستی همچون ایدهآلیسم استعلائی کانت، میتوان تبیینی کاملاً رئالیستی از مفهوم علیت عرضه کرد.
یکی از روشهای ارتباط میان فلسفه اسلامی با فلسفه غرب، عرضه کردن پرسشهای هر کدام به دیگری و تلاش برای پاسخ دادن به آنها بر اساس امکانات موجود در آن فلسفههاست. بر این اساس، در این نوشته بر آنیم تا با مواجه کردن فلسفه ملاصدرا با پرسش و اشکال هیوم در مورد اصل و منشأ مفهوم علیت تجربی، به تبیین مفهوم علیت تجربی بپردازیم. هیوم بر اساس مبنای تجربهگرایی خود، با انکار ادراک و شناخت علیت توسط عقل، عینیت مفهوم علیت را انکار کرد. در پاسخ به پرسش هیوم، میتوان گفت بر اساس امکانات موجود در متون ملاصدرا در بحث ادراک و نیز ارتباط نفس و بدن، عقل انسان در همان موطن حس، علیت را بهنحو مستقیم ادراک کرده و در مرحله دیگر با تحلیل عقلی، مفهوم آن را انتزاع میکند. بهعبارت دیگر بر خلاف هیوم که شهود عقلی در مورد علیت را انکار میکرد، بر اساس امکانات فلسفه صدرا، شهود عقلی نسبت به علیت قابل تبیین است. بنابراین در پاسخ به اشکال هیوم در مورد تبیین عینیت علیت، در کنار تبیینهای ایدهآلیستی همچون ایدهآلیسم استعلائی کانت، میتوان تبیینی کاملاً رئالیستی از مفهوم علیت عرضه کرد.
تبیین عینیت مفهوم علیت تجربی بر اساس امکانات فلسفه صدرایی
3/21/2018 12:00:00 AM
تفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی
نویسنده:
مرضیه صادق
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
تبیین سازه خودمهارگری بر اساس اندیشه اسلامی
مقاله نشریه: روان شناسی و دین » سال 1393 (پياپي 27)، پاييز 1393 شماره3
بررسی تطبیقی علیت و تبیین پدیده ها از دیدگاه رئالیسم انتقادی و حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین بیانیه گام دوم بر اساس الگوی حرکت
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1401 دوره 27، شماره 1 (بهار 1401)
بررسی تطبیقی علیّت در حکمت صدرایی و رئالیسم انتقادی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 17 - بهار 93
بازپردازی مفهوم عدالت سازمانی بر اساس رویکرد حق مدار
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - پژوهشکده علوم اجتماعی - 1393 - [دکترای تخصصی]
تبیین سازه «حزم» (آینده نگری) بر اساس اندیشه اسلامی
نویسندگان:
نوید خاکبازان
،
حمید رفیعی هنر
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1396 (پياپي 241)، دي 1396 شماره10
تبیین فرآیند تکوین و تحول فرهنگ با تأکید بر حکمت صدرایی
نویسنده:
محسن لبخندق
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
ابراهیم فیاض
، استاد مشاور 2:
غلامرضا جمشیدیها
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
تحلیل مفهوم معرفت از نظر ابنسینا بر اساس معرفتشناسی معاصر
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 71
تبیین واقعیت پدیدار و روش پدیدارشناسی بر اساس فلسفه هوسرل و بازسازی آن بر اساس فلسفه صدرالمتالهین
نویسنده:
رضا ملایی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)