تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی
نویسنده:
طاهره نوروزی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 شماره 8
چکیده:
تهذیب نفس»، مجموعه از اعمال و رفتارهایی است که به منظور نجات، تعالی کمال انسان، از جانب مکاتب مختلف انسانی و الهی مطرح شده است ؛ اما غالب این مکاتب بنا به دلایلی چون نقص و انحراف آگاهی و اغراض مدعیان (مربوط به مکاتب انسانی) و ضعف و نقص روش، در تبیین صحیح و متناسب مصادیق و چگونگی تهذیب نفس و افراط یا تفریط در این زمینه (یعنی علت تامه و انحصاری تلقی کردن تهذیب نفس برای کمال انسانی) یا إغماض و بیتوجهی نسبت به ضرورت تهذیب نفس (مربوط به مکاتب الهی که به علت ضعف و نقص روش مبلغان خود به نحو صحیح مطرح نگشتهاند)، در اثبات مدعای خویش ناکام ماندهاند. همه این ناکامیها، معلول عدم تعیین جایگاه واقعی تهذیب نفس و محدوده کارایی آن است، از این رو این مقاله، با استناد به بیانات ملاصدرا (اندیشمندی که با اتکا بر مطالعات و پژوهشهای وسیع و دریافتهای الهی و انس و احاطهای که نسبت به معارف دینی دارد، توانسته است در ارتباط با موضوعات عرفانی و انسانشناسانه، مطالب منسجم و مبنایی طرح کند برای رفع این نقیصه میکوشد. مطالب این مقاله بر دو نکته استوار است:
1 . تنها خالق و مدبر هستی و انسان، قادر به راهنمایی انسان به سمت کمالش است (اهمیت شریعت الهی).
2 . «تهذیب نفس» با همه ضرورتش برای حصول کمال انسانی، شرطی ناکافی در این باره است ؛ یعنی، علت ناقصه است ؛ نه علت تامه.
تهذیب نفس»، مجموعه از اعمال و رفتارهایی است که به منظور نجات، تعالی کمال انسان، از جانب مکاتب مختلف انسانی و الهی مطرح شده است ؛ اما غالب این مکاتب بنا به دلایلی چون نقص و انحراف آگاهی و اغراض مدعیان (مربوط به مکاتب انسانی) و ضعف و نقص روش، در تبیین صحیح و متناسب مصادیق و چگونگی تهذیب نفس و افراط یا تفریط در این زمینه (یعنی علت تامه و انحصاری تلقی کردن تهذیب نفس برای کمال انسانی) یا إغماض و بیتوجهی نسبت به ضرورت تهذیب نفس (مربوط به مکاتب الهی که به علت ضعف و نقص روش مبلغان خود به نحو صحیح مطرح نگشتهاند)، در اثبات مدعای خویش ناکام ماندهاند. همه این ناکامیها، معلول عدم تعیین جایگاه واقعی تهذیب نفس و محدوده کارایی آن است، از این رو این مقاله، با استناد به بیانات ملاصدرا (اندیشمندی که با اتکا بر مطالعات و پژوهشهای وسیع و دریافتهای الهی و انس و احاطهای که نسبت به معارف دینی دارد، توانسته است در ارتباط با موضوعات عرفانی و انسانشناسانه، مطالب منسجم و مبنایی طرح کند برای رفع این نقیصه میکوشد. مطالب این مقاله بر دو نکته استوار است:
1 . تنها خالق و مدبر هستی و انسان، قادر به راهنمایی انسان به سمت کمالش است (اهمیت شریعت الهی).
2 . «تهذیب نفس» با همه ضرورتش برای حصول کمال انسانی، شرطی ناکافی در این باره است ؛ یعنی، علت ناقصه است ؛ نه علت تامه.
تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی
3/21/2007 12:00:00 AM
تهذیب نفس از دیدگاه سید بن طاووس(شرح محاسبه النفس)
نویسندگان:
سید بن طاووس
،
مصطفی خلیلی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1403
رابطه نفس و بدن از دیدگاه فلسفه مشاء
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390 شماره7
پایه های اخلاقی تهذیب نفس از منظر اصول کافی
نویسنده:
سید محمد رضا وحدتی شبیری
،
کتاب: بوستان کتاب - 1394
مسئله نفس و بدن: دیدگاه صدرایی و دوگانهانگاری دکارتی
نويسنده:
سیدعلی طالقانی
،
کتاب: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1397
مسئله نفس و بدن: دیدگاه صدرایی و دوگانهانگاری دکارتی
نويسنده:
سیدعلی طالقانی
،
کتاب: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1395
تناسخ از دیدگاه صدرالمتألهین و بازخوانی تعریف نفس صدرایی بر اساس آن
نویسندگان:
معصومه سادات سالک
،
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
تناسخ از دیدگاه صدرالمتالهین و بازخوانی تعریف نفس صدرایی بر اساس آن
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
معصومه سادات سالک
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاييز 1396 شماره33