تفسیر علیت به تشأن در فلسفه ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
اصالت وجود
،
علت و معلول
،
تشکیک خاصی
،
فقر وجودی
،
بسیط الحقیقه
،
تشکیک در مظاهر
،
وجود اطلاقی
چکیده:
از رابطه بین واجب و ممکنات که در فلسفه به ربط علی و معلولی یاد شده، در نظام وجودیی صدرایی نیز طبق دو دیدگاه بحث می شود. ابتا جناب صدرا با اثبات اصالت و جود، با توجیه این رابطه در د ستگاه وجودی در قالب تشکیک خاصی پرداخته و معتقد است که علت .و معلول، به عنوان دو موجود مستقل و در مقابل هم نیستند که رابطه بین آنها مثل آنچه مشاء قائل به آنند از نوع رابطه تبیانی باشد؛بلکه ایشان به تبعیت از استاد خویش از وجودی ربطی معلول در قبال علت سخن گفته و رابطه میان آن دو را از نوع اضافه اشراقی می داند که معلول ربط به علت است نه موجودی مرتبط با علت، و با این توجیه و استدلال بحث را ادامه داده، اما در اواخر بحث علیت به این نتیجه می رسد که وقتی معلول هویتی مباین با علت نداشته باشد، علت هم باید در مقابل آنها موجود مستقل نامتناهی باشد که عاری از هر نقض باشد. ایشان با استدلال از طریق (بسیط الحقیقه کل الاشیا) و پرداختن به حقیقت علت و معلول (ربط علی) به اثبات خصوصیات علت حقیقی پرداخته و در نهایت به این نتیجه می رسد که تنها وجود حقیقی ذات باری است و مابقی شئون و ظهورات واجبند، نه اینکه وجودی حتی به نحو ربطی و مستقل در مقابل او باشند؛ بدین طریق از تشکیک خاصی و فقر وجودی معلول به منزله پلی برای رسیدن به وحدت شخصی استفاده کرده و به مقصود خویش دست یافته است و در مباحث مختلف از تعابیر عرفانی که نشان دهنده رابطه (شان و ذی شان) است؛ استفاده کرده و بدین ترتیب مطلب را از سطح معمول فلسفی بالا برده و به کمال رساند. هر چند وی پس از اثبات وحدت شخصی صریحا به اثبات مظهر بودن کثرات و تاثیرات آن بر سایر مباحث نپرداخته اما از بیان صریح ایشان در دلایل و استفاده از تعابیر عرفانی مطابق بحث، می توان تاثیر آن را به عنوان یکی از مبانی اساسی همچون تشکیک خاصی بر مباحث دیگر فهمید؛ همانگونه که پیروان حکمت متعالیه کمابیش مطابق بیان و مبانی جناب صدرا به طرح مباحث بر اساس مبانی وحدت شخصی پرداخته اند؛ همچون علم تفصیلی واجب به اشیاء، مبحث جعل، صادر اول، توحید افعالی و... کلید واژهها: اصالت وجود، تشکیک خاصی، علت معلول، فقر وجودی، بسیط الحقیقه، تشکیک در مظاهر، وجود اطلاقی
از رابطه بین واجب و ممکنات که در فلسفه به ربط علی و معلولی یاد شده، در نظام وجودیی صدرایی نیز طبق دو دیدگاه بحث می شود. ابتا جناب صدرا با اثبات اصالت و جود، با توجیه این رابطه در د ستگاه وجودی در قالب تشکیک خاصی پرداخته و معتقد است که علت .و معلول، به عنوان دو موجود مستقل و در مقابل هم نیستند که رابطه بین آنها مثل آنچه مشاء قائل به آنند از نوع رابطه تبیانی باشد؛بلکه ایشان به تبعیت از استاد خویش از وجودی ربطی معلول در قبال علت سخن گفته و رابطه میان آن دو را از نوع اضافه اشراقی می داند که معلول ربط به علت است نه موجودی مرتبط با علت، و با این توجیه و استدلال بحث را ادامه داده، اما در اواخر بحث علیت به این نتیجه می رسد که وقتی معلول هویتی مباین با علت نداشته باشد، علت هم باید در مقابل آنها موجود مستقل نامتناهی باشد که عاری از هر نقض باشد. ایشان با استدلال از طریق (بسیط الحقیقه کل الاشیا) و پرداختن به حقیقت علت و معلول (ربط علی) به اثبات خصوصیات علت حقیقی پرداخته و در نهایت به این نتیجه می رسد که تنها وجود حقیقی ذات باری است و مابقی شئون و ظهورات واجبند، نه اینکه وجودی حتی به نحو ربطی و مستقل در مقابل او باشند؛ بدین طریق از تشکیک خاصی و فقر وجودی معلول به منزله پلی برای رسیدن به وحدت شخصی استفاده کرده و به مقصود خویش دست یافته است و در مباحث مختلف از تعابیر عرفانی که نشان دهنده رابطه (شان و ذی شان) است؛ استفاده کرده و بدین ترتیب مطلب را از سطح معمول فلسفی بالا برده و به کمال رساند. هر چند وی پس از اثبات وحدت شخصی صریحا به اثبات مظهر بودن کثرات و تاثیرات آن بر سایر مباحث نپرداخته اما از بیان صریح ایشان در دلایل و استفاده از تعابیر عرفانی مطابق بحث، می توان تاثیر آن را به عنوان یکی از مبانی اساسی همچون تشکیک خاصی بر مباحث دیگر فهمید؛ همانگونه که پیروان حکمت متعالیه کمابیش مطابق بیان و مبانی جناب صدرا به طرح مباحث بر اساس مبانی وحدت شخصی پرداخته اند؛ همچون علم تفصیلی واجب به اشیاء، مبحث جعل، صادر اول، توحید افعالی و... کلید واژهها: اصالت وجود، تشکیک خاصی، علت معلول، فقر وجودی، بسیط الحقیقه، تشکیک در مظاهر، وجود اطلاقی
تفسیر علیت به تشأن در فلسفه ملاصدرا
3/21/2010 12:00:00 AM
تفسیر علیت به تشأون در فلسفه صدرایی
نویسنده:
مرضیه صادق
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
نگاه متعالی به انسان در فلسفه ملاصدرا
ناقد:
پارسانیا و دیرباز
، ارائه دهنده:
ابراهیم علیپور
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1395
بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت
نویسندگان:
محمد سربخشی
،
علیرضا کرمانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
روش شناسی فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
فرشته ابوالحسنی نیارکی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 شماره 128
بهره گیری از فلسفه در تفسیر آموزه های دینی از منظر ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رویکردهای سیاسی اجتماعی در فلسفه ملاصدرا
نویسندگان:
محمدکاظم کریمی*
،
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1393 تابستان 1393 شماره5
فلسفه اسلامی متأخر و مسئله هیومی علیّت
نویسنده:
سید علی طاهری خرم آبادی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 7
جایگاه و کاربرد حدیث در تفسیر ملاصدرا
نویسنده:
مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47