بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
چکیده:
موجودیت، حدوث، امکان ماهوی و امکان فقری از جمله ملاک‌هایی‌اند که برای توجیه نیازمندی برخی امور به علت مطرح شده‌اند. هر کدام از این ملاک‌ها توسط دیگران نقد و انکار شده است. برخی اندیشمندان معاصر نیز آخرین دیدگاه یعنی امکان فقری را نقد و رد کرده و امکان معنایی را به عنوان تنها ملاک درست نیازمندی به علت معرفی کرده‌اند. در این مقاله با توجه به دو معنای ملاک (علت و دلیل) اقوال فوق بررسی و نشان داده شده است که همگی آنها با چالش مواجه‌اند. با تقسیم علت به تحلیلی و خارجی، امکان معنایی، به عنوان ملاک نیازمندی به علت در علیت تحلیلی و خود علت به عنوان ملاک نیازمندی به علت در علیت خارجی معرفی گردیده است؛ همچنین با تقسیم علیت به فاعلی، غایی، مادی و صوری، تامه و ناقصه، مباشر و غیرمباشر، طولی و عرضی، حقیقی و اعدادی، ملاک نیازمندی به هر کدام از آنها به صورت جداگانه تعیین گردیده است.

بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)

بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 دوره 10، شماره 1 (تابستان 1401)

سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01

حكمت سياسي متعاليه

نویسنده: شريف لك زايي ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/05/24 تا تاریخ: 1396/11/30

تفاوتهاى حکمت مشاءو حکمت متعالیه

نویسنده: علیرضا کهنسال ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 92

سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه مجموعه مقالات جلد اول

نویسنده: شریف لک زایی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388

تأليف مقدمه سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم

نویسنده: شريف لك زايي ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01

مراحل سلوک اخلاقی از نگاه حکمت متعالیه

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1394 شماره 397

تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397