بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
مهدی سلطانی
،
صادق مشکاتی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)
چکیده:
پایه و بنیان شکل گیری علوم مختلف مبتنی بر منطق و روش های است که چگونگی تجزیه و تحلیل واقعیت ها را مشخص می سازند. از جمله آنها منطق تکوینی است که دورکیم در علم اجتماعی خویش مدعی استفاده از آن است، به این معنا که در تحقیق واقعیت های اجتماعی لازم است از ساده ترین نمود پدیده های اجتماعی آغاز نماییم تا از این طریق بتوان به انکشاف واقعیت های پیچیده در اجزای ساده دست یافت که این امر با نگاه به اصول فلسفی حکمت متعالیه رویکرد متفاوتی را رقم می زند. مقاله پیش رو با استفاده از روش کتابخانه ای و به شیوه اسنادی درصدد است نشان دهد که هرچند توجه به منطق تکوینی در حکمت متعالیه موضوعیت دارد اما نادیده گرفتن سایر سطوح معرفتی که نقش پررنگ درتولید و پیشرفت علم دارند باعث تقلیل گرایی، نسبی گرایی و... است. در حکمت متعالیه هم بستگی طولی ادراکات، تنوع روشی، توجه به قصد کنشگران، توجه به اصول عقلی و ارتباط وثیق علم با متافیزیک شکل می گیرد و از این طریق ثبات علم و حقیقت محوری آن با بازگشت به باورهای پایه تضمین می گردد.
پایه و بنیان شکل گیری علوم مختلف مبتنی بر منطق و روش های است که چگونگی تجزیه و تحلیل واقعیت ها را مشخص می سازند. از جمله آنها منطق تکوینی است که دورکیم در علم اجتماعی خویش مدعی استفاده از آن است، به این معنا که در تحقیق واقعیت های اجتماعی لازم است از ساده ترین نمود پدیده های اجتماعی آغاز نماییم تا از این طریق بتوان به انکشاف واقعیت های پیچیده در اجزای ساده دست یافت که این امر با نگاه به اصول فلسفی حکمت متعالیه رویکرد متفاوتی را رقم می زند. مقاله پیش رو با استفاده از روش کتابخانه ای و به شیوه اسنادی درصدد است نشان دهد که هرچند توجه به منطق تکوینی در حکمت متعالیه موضوعیت دارد اما نادیده گرفتن سایر سطوح معرفتی که نقش پررنگ درتولید و پیشرفت علم دارند باعث تقلیل گرایی، نسبی گرایی و... است. در حکمت متعالیه هم بستگی طولی ادراکات، تنوع روشی، توجه به قصد کنشگران، توجه به اصول عقلی و ارتباط وثیق علم با متافیزیک شکل می گیرد و از این طریق ثبات علم و حقیقت محوری آن با بازگشت به باورهای پایه تضمین می گردد.
بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
صادق مشکاتی*
،
مهدی سلطانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 دوره 10، شماره 1 (تابستان 1401)
منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم
نویسنده:
صادق مشکاتی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400
ماکس وبر و بازسازی منطق استعلایی کانت در منطقِ تکوینیِ علم اجتماعی
نویسندگان:
مهدی سلطانی (نویسنده مسئول)
،
سیدحمید طالب زاده
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)
مناسبات حکمت متعالیه و علم اجتماعی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45
مناسبات حکمت متعالیه و علم اجتماعی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 دوره 12، شماره 45 (پاییز 1399)
بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت
نویسندگان:
محمد سربخشی
،
علیرضا کرمانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه توماس کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم
نویسنده:
منصور ميراحمدي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01