بررسی کاشفیت علم از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه: علم ، کاشفیت ، حکایت ، تطابق ، واقع
چکیده:
مساله شناخت و ارزیابی اعتبار آن، یکی از مباحث اساسی معرفت شناسی است و سرآغاز همه علوم می باشد. شناخت هستی و احوالات آن، فرع بر اعتقاد به امکان شناخت و صحت عملکرد ذهن و واقع نمایی یافته های آن می باشد. در مکتب حکمت متعالیه علم عبارت است از مطلق ادراک، چه ادراک تصوری و چه ادراک تصدیقی، چه یقینی و چه غیر یقینی، فلاسفه اسلامی معتقدند که وقتی انسان به اشیای خارجی علم پیدا می کند ماهیتی عین همان ماهیت خارجی در ذهن موجود می شود و فرق این دو ماهیت به این است که یکی به وجود ذهنی موجود شده است و دیگری به وجود خارجی موجود بوده است. وجود صورتهای اشیا خارجی در ذهن را "وجود ذهنی" اشیاء می گویند. فلاسفه حکمت متعالیه نیز دربراه حقیقت علم و آگاهی نسبت با اشیاء خارجی، به بحث و گفتگو پرداخته اند. عده ای گفته اند که نسبت علم به موجودات عینی، همان حصول ماهیت شی خارجی در ذهن است؛ صورت ذهنی ما، ظهور ماهیت و ذات شیء خارجی است. البته در مقابل این دیدگاه اقوال دیگری مثل قول به شبح و اضافه نیز وجود دارد. ملاصدرا را به اصلات وجود و اعتباریات ماهیت قایل است و طبق این یدگاه حقیقت انتباق به این همانی و وحدت تشکیکی عینی وجود برتر ماهیت و وجود خاص آن بازمی گردد. در اصطلاح،سلسله تشکیکی وجود هر مرتبه کامل تری به مرتبه ناقص تر، منطبق است یعنی نحوه وجود کامل است که انطباق بر ناقص را ایجاب می کند. این انطباق و این همانی عینی، در ذهن، به صورت وحدت و این همانی ماهوی مراتب مذکور منعکس می شود. به این نحو که هر مرتبه کامل تری هم وجود خارجی برتر ماهیات مراتب ناقص تر است و هم در مقایسه با وجود خارجی خاص محقق یا متصور این ماهیت، وجود ذهنی آنهاست. به نظر حکمای اسلامی مسئله حکایتگری و انکشاف علم نسبت به معلوم و تطابق میان آندو متکی بر اتخاذ ذاتی و ماهوی است. زیرا بی شک وجود خارجی با وجود ذهنی مغایرت دارد و هیچ کس نمی گوید در هنگام علم موجود خارجی به ذهن منتقل و نزد او حاضر می گردد. بلکه بی گمان وجودی دیگر و مستقل است. حکمای اسلامی از طریق اتحاد ماهوی میان وجود ذهنی و وجود خارجی و وجود خارجی فاصله میان ذهن و خارج را برداشته و کاشفیت و حکایتگری و انطباق را حل کرده اند.

بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه

استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه ، استاد مشاور: شمس الله مریجی ، دانشجو: سید هادی ساجدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01

بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)

بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 دوره 10، شماره 1 (تابستان 1401)

بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه توماس کوهن از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: سیدهادی ساجدی ، استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه ، استاد مشاور 1: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

پیشینۀ اشراقی علم الهی از دیدگاه حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 پاییز 98 _ مسلسل 41

سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه مجموعه مقالات جلد اول

نویسنده: شریف لک زایی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388

تأليف مقدمه سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم

نویسنده: شريف لك زايي ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01

مناسبات حکمت متعالیه و علم اجتماعی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397