از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی؛ پژوهشی در باب الگوی جذابیت در پیامرسانی هنری ـ دینی
نویسندگان:
حوریه بزرگ
،
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 بهار 95- مسلسل 27
چکیده:
مسئلۀ «جذابیت» در هر فرایند ارتباطی یکی از نخستین دغدغههای دوسوی ارتباط یعنی فرستنده و گیرندۀ پیام است؛ پیامی که واجد جذابیت باشد تضمینکنندۀ استمرار ارتباط و شکلگیری ارتباطی اثرگذار خواهد بود. هر دینی مبتنی بر مبانی اندیشهایِ خود نظام ارتباطی خاصی را برگزیده که به تبع آن، شیوهها و اهداف خاص در انتقال پیام تعیین میشود. لذا، ماهیت و الگوی جذابیت در پیامرسانی در هر نظام ارتباطی متفاوت و بسته به مبانی اندیشهای آن قابل تبیین است. این امر بهمثابه موضوع جذابیت گامی پایهای و نخستین در حل مسئلۀ جذابیت خواهد بود. در مقالۀ حاضر تلاش شده تا به مدد روش تحلیلی - توصیفی و با گزینش مبنای حکمت اسلامی، در گام نخست، ماهیت جذابیت تبیین گردد و در بخش دوم، مبانی هنر دینی در قالب عناصر و روابط الگوی جذابیت مبتنی بر حکمت اسلامی و حکمت هنر اسلامی بازسازی شده است. هنرمند، اثر هنری و مخاطب سه عنصر محوری این الگو هستند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ماهیت جذابیت وصول به زیبایی و ادراک آن است و، لذا، امری متغیر و با مراتب متفاوت است. به طور خاص، در پیامرسانی هنری ـ دینی به میزانی که هنرمند بتواند مراتب بالاتری از زیبایی را در قالب امر محسوس به نمایش بگذارد اثرش از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود. متقابلاً مخاطب نیز به نسبت سعۀ وجودی خود به میزانی که بتواند زیبایی حاصل از اثر هنری را ادراک کند از لذت بیشتری برخوردار است و به تبع، پیام برای او جذاب خواهد بود. در این میان، نوع مدینه - اعم از فاضله یا غیرفاضله - یکی از علل مهم زمینهساز در چگونگی و نوع خلق اثر هنری و ادراک آن است.
مسئلۀ «جذابیت» در هر فرایند ارتباطی یکی از نخستین دغدغههای دوسوی ارتباط یعنی فرستنده و گیرندۀ پیام است؛ پیامی که واجد جذابیت باشد تضمینکنندۀ استمرار ارتباط و شکلگیری ارتباطی اثرگذار خواهد بود. هر دینی مبتنی بر مبانی اندیشهایِ خود نظام ارتباطی خاصی را برگزیده که به تبع آن، شیوهها و اهداف خاص در انتقال پیام تعیین میشود. لذا، ماهیت و الگوی جذابیت در پیامرسانی در هر نظام ارتباطی متفاوت و بسته به مبانی اندیشهای آن قابل تبیین است. این امر بهمثابه موضوع جذابیت گامی پایهای و نخستین در حل مسئلۀ جذابیت خواهد بود. در مقالۀ حاضر تلاش شده تا به مدد روش تحلیلی - توصیفی و با گزینش مبنای حکمت اسلامی، در گام نخست، ماهیت جذابیت تبیین گردد و در بخش دوم، مبانی هنر دینی در قالب عناصر و روابط الگوی جذابیت مبتنی بر حکمت اسلامی و حکمت هنر اسلامی بازسازی شده است. هنرمند، اثر هنری و مخاطب سه عنصر محوری این الگو هستند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ماهیت جذابیت وصول به زیبایی و ادراک آن است و، لذا، امری متغیر و با مراتب متفاوت است. به طور خاص، در پیامرسانی هنری ـ دینی به میزانی که هنرمند بتواند مراتب بالاتری از زیبایی را در قالب امر محسوس به نمایش بگذارد اثرش از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود. متقابلاً مخاطب نیز به نسبت سعۀ وجودی خود به میزانی که بتواند زیبایی حاصل از اثر هنری را ادراک کند از لذت بیشتری برخوردار است و به تبع، پیام برای او جذاب خواهد بود. در این میان، نوع مدینه - اعم از فاضله یا غیرفاضله - یکی از علل مهم زمینهساز در چگونگی و نوع خلق اثر هنری و ادراک آن است.
از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی؛ پژوهشی در باب الگوی جذابیت در پیامرسانی هنری ـ دینی
3/20/2016 12:00:00 AM
از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی؛ پژوهشی در باب الگوی جذابیت در پیام رسانی هنری دینی
نویسندگان:
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
حوریه بزرگ
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » شماره27
جذابیت در آیینه حکمت ، از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی
نویسندگان:
سیدمحمد حسین هاشمیان
،
حوریه بزرگی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 1
طراحي الگوي ارزيابي عملكرد دفتر تبليغات اسلامي در باب تبليغ ديني
نویسنده:
سيد محمدحسين هاشميان
،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1390/05/25 تا تاریخ: 1391/08/01
عوالم هستی در حکمت اسلامی و برایند آن در حکمت هنر اسلامی
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 21
بررسی ماهیت و الگوی جذابیت در پیام رسانی دینی با تأکید بر سینما
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش آموزه های دینی در هنر معماری اسلامی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
سرچشمهی حکمت "جستارهایی در باب عقل"
نویسندگان:
مهدی احمدی
،
رضا برنجکار
،
سیدمحمد بنیهاشمی
،
محمد بیابانیاسکوئی
،
سعید رحیمیان
،
محمدتقی سبحانی
،
محمدتقی فعالی
،
علی معموری
، بهاهتمام:
علینقی خدایاری
،
کتاب: نبا - 1395
هنر داستانگویی در تبلیغ دینی
نویسنده:
سیدمحسن میرسندسی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1393 شماره 6