جذابیت در آیینه حکمت ، از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی
نویسندگان:
سیدمحمد حسین هاشمیان
،
حوریه بزرگی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 1
چکیده:
مسئله «جذابیت» در هر فرآیند ارتباطی ، یکی از نخستین دغدغه های دو سوی ارتباط ، یعنی فرستنده و گیرنده پیام است . پیامی که واجد جذابیت باشد ، تضمین کننده استمرار ارتباط و شکل گیری ارتباطی اثر گذار خواهد بود . هر دینی مبتنی بر مبانی اندیشه ای خود ، نظام ارتباطی خاصی را برمی گزیند و به تبع آن ، شیوه ها و اهداف خاص در انتقال پیام تعیین می شود . از این رو ماهیت و الگوی جذابیت در پیام رسانی در هر نظام ارتباطی ، متفاوت است و بسته به مبانی اندیشه ای آن می توان تبیین کرد. در مقاله حاضر تلاش شده است به مدد روش تحلیلی توصیفی و با گزینش مبنای حکمت اسلامی ، در بخش نخست ماهیت جذابیت تعیین گردد . و در بخش دوم نیز مبانی هنر دینی در قالب عناصر و روابط الگوی جذابیت مبتنی بر حکمت اسلامی و حکمت هنر اسلامی بازسازی شده است . هنرمند ، اثر هنری و مخاطب ، سه عنصر محوری این الگو هستند. نتایج پژوهش ، حاکی از آن است که ماهیت جذابیت ، وصول به زیبایی و ادراک آن است ، بنابراین امری متغیر و دارای مراتب متفاوت است . به طور خاص در پیام رسانی هنری ـ دینی ، به میزانی که هنرمند بتواند مراتب بالاتری از زیبایی را در قالب امر محسوس به نمایش بگذارد ، ا ثرش جذابیت بیشتری خواهد داشت در مقابل ، مخاطب نیزبه نسبت سعه وجودی خود ، به میزانی که بتواند زیبایی حاصل از اثر هنری را ادراک کند ، لذت بیشتری خواهد برد و در نتیجه ، پیام برای او جذاب خواهد بود . در این میان ، نوع مدینه ، اعم از فاضله یا غیر فاضله ، یکی از علل مهم زمینه ساز در چگونگی و نوع خلق اثر هنری و ادراک آن است
مسئله «جذابیت» در هر فرآیند ارتباطی ، یکی از نخستین دغدغه های دو سوی ارتباط ، یعنی فرستنده و گیرنده پیام است . پیامی که واجد جذابیت باشد ، تضمین کننده استمرار ارتباط و شکل گیری ارتباطی اثر گذار خواهد بود . هر دینی مبتنی بر مبانی اندیشه ای خود ، نظام ارتباطی خاصی را برمی گزیند و به تبع آن ، شیوه ها و اهداف خاص در انتقال پیام تعیین می شود . از این رو ماهیت و الگوی جذابیت در پیام رسانی در هر نظام ارتباطی ، متفاوت است و بسته به مبانی اندیشه ای آن می توان تبیین کرد. در مقاله حاضر تلاش شده است به مدد روش تحلیلی توصیفی و با گزینش مبنای حکمت اسلامی ، در بخش نخست ماهیت جذابیت تعیین گردد . و در بخش دوم نیز مبانی هنر دینی در قالب عناصر و روابط الگوی جذابیت مبتنی بر حکمت اسلامی و حکمت هنر اسلامی بازسازی شده است . هنرمند ، اثر هنری و مخاطب ، سه عنصر محوری این الگو هستند. نتایج پژوهش ، حاکی از آن است که ماهیت جذابیت ، وصول به زیبایی و ادراک آن است ، بنابراین امری متغیر و دارای مراتب متفاوت است . به طور خاص در پیام رسانی هنری ـ دینی ، به میزانی که هنرمند بتواند مراتب بالاتری از زیبایی را در قالب امر محسوس به نمایش بگذارد ، ا ثرش جذابیت بیشتری خواهد داشت در مقابل ، مخاطب نیزبه نسبت سعه وجودی خود ، به میزانی که بتواند زیبایی حاصل از اثر هنری را ادراک کند ، لذت بیشتری خواهد برد و در نتیجه ، پیام برای او جذاب خواهد بود . در این میان ، نوع مدینه ، اعم از فاضله یا غیر فاضله ، یکی از علل مهم زمینه ساز در چگونگی و نوع خلق اثر هنری و ادراک آن است
جذابیت در آیینه حکمت ، از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی
3/21/2017 12:00:00 AM
از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی؛ پژوهشی در باب الگوی جذابیت در پیامرسانی هنری ـ دینی
نویسندگان:
حوریه بزرگ
،
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 بهار 95- مسلسل 27
از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی؛ پژوهشی در باب الگوی جذابیت در پیام رسانی هنری دینی
نویسندگان:
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
حوریه بزرگ
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » شماره27
عوالم هستی در حکمت اسلامی و برایند آن در حکمت هنر اسلامی
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 21
امکان یا امتناع سینمای دینی در آیینه حکمت صدرایی
نویسندگان:
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
حوریه بزرگ
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 20)، پاييز 1393 شماره4
تصویر دولت اسلامى در آیینه نهج البلاغه
نویسنده:
محمد باغستانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 99
تصویر دولت اسلامی در آیینه نهج البلاغه
نویسنده:
محمد باغستانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 مرداد و شهريور 1379 شماره99
فلسفه ارتباطات از گراماتولوژی دریدا تا حکمت صدرا
نویسنده:
سیدمحمدعلی غمامی*
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 2