بررسی نقش جبرئیل در نزول لفظی وحی از منظر عرفان اسلامی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 93
چکیده:
این مقاله پس از آنکه به‌اجمال دیدگاه‌های مطرح در حقیقت نزول وحی را بیان می‌کند، بر اساس اندیشه‌های عرفانی در تحلیل و بیان مراتب هستی و تجلّی حق در این مراتب، بیان می‌کند که قرآن کریم نیز ضرورتاً منفصل از مراتب پیشین هستی نیست و در هر مرتبه‌ای متناسب با آن مرتبه، حضور دارد؛ از‌این‌رو از مرتبه «عنداللهی» و «ام الکتابی» تا مرتبه مادی، متناسب با هر مرتبه‌ای، به صورت اجمال یا تفصیل حضور دارد. به‌طبع اولین حضور تفصیلی قرآن به صورت لفظی بر اساس مراتب هستی، در عالم مثال خواهد بود؛ عالمی که عوارض ماده را دارد، بدون آنکه اصل ماده را داشته باشد. این مقاله بر اساس وحی رسالی و جایگاه جبرئیل در این وحی، معتقد است چون صورت‌های عالم مثال نزد فرشته وحی حاضر است و او فرشته‌ای است که «تنزیل قرآن» به او نسبت داده شده است، این نسبت، نسبتی حقیقی است و از حضور فعال وی در این تنزیل حکایت دارد و آن صورت‌بخشی الفاظ قرآن در مرتبه خیال منفصل و خیال متصل و تنزیل آن در قلب نبی است.

گوهر دین از منظر عرفان اسلامی

نویسنده: زهرا شریف ، استاد راهنما: احمد بهشتی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

زن از منظر وحی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 25-26

پادزهر در رفع انكار نزول وحی

نویسنده: احمد احمدی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1395

نقش قوای ادراکی پیامبر در وحی از دیدگاه فلاسفه اسلامی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24

نقش قوای ادراکی پیامبر در وحی از دیدگاه فلاسفه اسلامی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 1394 شماره24

بررسی خداشناسی از منظر وحی با تکیه بر المیزان

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39

«حسن و قبح» از منظر وحی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14

بررسی نسبت عقل و وحی از منظر فلسفه و مکتب تفکیک

نویسنده: گروه محققین ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388

بررسی نقش عقل در معرفت‎شناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)

نویسنده: فریبا خلیلی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397