بررسی خداشناسی از منظر وحی با تکیه بر المیزان
نویسنده:
روحالله آدینه
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
کلیدواژه:
حدود المعرفة
،
The Limits of Knowledge
،
حدود شناخت
،
theology
،
معرفة الله
،
خداشناسی
،
الصفات
،
Essence
،
ذات
،
Attributes
،
العلامة الطباطبائی
،
صفات
،
علامه طباطبائی
،
Allame Tabatabai
چکیده:
جستار پیشرو بر آن است تا در حوزه خداشناسی که از مهمترین موضوعها در عرصه معارف دینی بهشمار میرود، به دو مسئله مهم، یکی امکان شناخت موجود متناهی و محدودی چون انسان از اوصاف و افعال وجودی نامتناهی به نام خدا و دیگری بررسی مرزها و محدوده این شناخت با تکیه بر تفسیر المیزان بپردازد. بررسی از منظر وحی ما را به این پاسخها رهنمون میکند که آیات فراوان نه تنها بر امکان شناخت خداوند دلالت دارند، بلکه بر ضرورت شناخت او نیز تأکید میکنند و آن را برای انسان، ممکن بر میشمرند. اما این معرفت به دو مقوله ذات و صفات الهی محدود میشود. خداوند، نامتناهی و نامحدود است و سایر موجودات از جمله انسان محدود و متناهی هستند. موجود محدود نمیتواند بر وجود نامحدود احاطه یابد. لذا ممکن نیست مخلوقات خداوند بر ذات او آگاهی یابند و اساساً چنین شناختی ممتنع است. اما درباره شناخت اوصاف خداوند میان متکلمان و فلاسفه مسلمان اختلاف است. علامه طباطبائی در المیزان ضمن باطل دانستن مسلک تعطیل و مسلک تشبیه، براین باور است که اوصاف خداوند گرچه قابل شناخت هستند، اما معنای این اوصاف در خداوند با مخلوقات متفاوت است.
جستار پیشرو بر آن است تا در حوزه خداشناسی که از مهمترین موضوعها در عرصه معارف دینی بهشمار میرود، به دو مسئله مهم، یکی امکان شناخت موجود متناهی و محدودی چون انسان از اوصاف و افعال وجودی نامتناهی به نام خدا و دیگری بررسی مرزها و محدوده این شناخت با تکیه بر تفسیر المیزان بپردازد. بررسی از منظر وحی ما را به این پاسخها رهنمون میکند که آیات فراوان نه تنها بر امکان شناخت خداوند دلالت دارند، بلکه بر ضرورت شناخت او نیز تأکید میکنند و آن را برای انسان، ممکن بر میشمرند. اما این معرفت به دو مقوله ذات و صفات الهی محدود میشود. خداوند، نامتناهی و نامحدود است و سایر موجودات از جمله انسان محدود و متناهی هستند. موجود محدود نمیتواند بر وجود نامحدود احاطه یابد. لذا ممکن نیست مخلوقات خداوند بر ذات او آگاهی یابند و اساساً چنین شناختی ممتنع است. اما درباره شناخت اوصاف خداوند میان متکلمان و فلاسفه مسلمان اختلاف است. علامه طباطبائی در المیزان ضمن باطل دانستن مسلک تعطیل و مسلک تشبیه، براین باور است که اوصاف خداوند گرچه قابل شناخت هستند، اما معنای این اوصاف در خداوند با مخلوقات متفاوت است.
بررسی خداشناسی از منظر وحی با تکیه بر المیزان
3/21/2019 12:00:00 AM
همراهی اثربخش ایمان و عمل صالح(با تکیه بر المیزان)
نویسندگان:
محمدرضا ارزانی*
،
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 (پياپي 31)، بهار 1392 شماره1
همراهی اثربخش ایمان و عمل صالح(با تکیه بر المیزان)
نویسندگان:
محمدرضا ارزانی
،
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 31
انسان اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مبانی معرفتی نظریه تغییر فرهنگی از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ابعاد تربیتی سوره غافر با تکیه بر تفسیر المیزان به روش دادهبنیاد
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 99
مناسبات آزادی و امنیت از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاریخ نگری از منظر ائمه معصومین (ع) با تکیه بر نهج البلاغه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی علیت از دیدگاه قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]