تاریخ نگری از منظر ائمه معصومین (ع) با تکیه بر نهج البلاغه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
نهچالبلاغه به عنوان یکی از منابع اسلامی در بردارنده گزاره هایی سودمند درباره تاریخ می باشد. با بررسی آن می توان به تدوین مبانی نظری و انتقادی تاریخ از منظر امام علی (ع) نائل آمد. این راساله بر همین مبنا به اندیشهی تاریخ امیرمومنان توجه نموده و طی چهار فصل در پی تبیین دیدگاه فلسفی ایشان در حوزهی تاریخ و فلسفه انتقادی آن برآکده است. بررسی یافته های تاریخی نهجالبلاغه نشان می دهد که ایشان امکان دست یابی به حقایق را مسلم دانسته و بر همین مبنا یکی از ارکان یقیین و معرفت را شناخت تاریخ می داندکه با روش انس با تاریخ و درون فهمی حاصل می شود و با اینحال ایشان نیز موانعی را برای دستیابی به حقیق برشمرده اند که وابستگیهای عاطفی و فتنه های اجتماعی از موانع بیرونی و پیروی از هوای نفس و شیطان به عنوان مانع درونی به حساب می آید. ایشان سمت گیریهای عاطفی که سبب تحریف تاریخ شده است را از اصول مسلم عقیدتی، که به عنوان پیش دادههای ذهنی مطرح است،تفکیک نموده اند. امکان دست یابی به حقیقت تاریخی بستر مناسبی برای شناخت حقیقی سنن و کشف روابط علی و معلول به وجود می آورد که امیر مومنان وجود قوانین تاریخی را با الفاظ گوناگون بیان نموده اند و بر همین اساس با تعمیم کلی و پیشبینیهای آینده نگرانه گذشته را معیار سنجش امروز و آینده دانسته اند. ایشان در تبیین گزارههای تاریخی، تاریخ را به ابعاد مادی و ظاهری آن تقلیل نداده بلکه با تحلیلهای فرامادی و غیر محصور در چارچوبهای صوری تاریخ را دو لایه و واجد مفاهیم کلی تر دانسته اند. و در نهایت ایشان در مقام اثبات درستی گزارههای تاریخی، از ساز و کار ادبیات نگارشی با استفاده از وحی، عقلانیت و بلاغت بهره برده و با بهرهگیری از منبع وحیانی و سخنان پیامبر و به کارگیری اسناد مکتوب و غیرمکتوب درصدد اعتبار بخشی به دادههای تاریخی خویش برآمده اند. مفاهیم کلیدی: روششناسی، حقیقت،عینیت، قانونمندی، استدلال تاریخی، نهجالبلاغه امیر المومنین.
نهچالبلاغه به عنوان یکی از منابع اسلامی در بردارنده گزاره هایی سودمند درباره تاریخ می باشد. با بررسی آن می توان به تدوین مبانی نظری و انتقادی تاریخ از منظر امام علی (ع) نائل آمد. این راساله بر همین مبنا به اندیشهی تاریخ امیرمومنان توجه نموده و طی چهار فصل در پی تبیین دیدگاه فلسفی ایشان در حوزهی تاریخ و فلسفه انتقادی آن برآکده است. بررسی یافته های تاریخی نهجالبلاغه نشان می دهد که ایشان امکان دست یابی به حقایق را مسلم دانسته و بر همین مبنا یکی از ارکان یقیین و معرفت را شناخت تاریخ می داندکه با روش انس با تاریخ و درون فهمی حاصل می شود و با اینحال ایشان نیز موانعی را برای دستیابی به حقیق برشمرده اند که وابستگیهای عاطفی و فتنه های اجتماعی از موانع بیرونی و پیروی از هوای نفس و شیطان به عنوان مانع درونی به حساب می آید. ایشان سمت گیریهای عاطفی که سبب تحریف تاریخ شده است را از اصول مسلم عقیدتی، که به عنوان پیش دادههای ذهنی مطرح است،تفکیک نموده اند. امکان دست یابی به حقیقت تاریخی بستر مناسبی برای شناخت حقیقی سنن و کشف روابط علی و معلول به وجود می آورد که امیر مومنان وجود قوانین تاریخی را با الفاظ گوناگون بیان نموده اند و بر همین اساس با تعمیم کلی و پیشبینیهای آینده نگرانه گذشته را معیار سنجش امروز و آینده دانسته اند. ایشان در تبیین گزارههای تاریخی، تاریخ را به ابعاد مادی و ظاهری آن تقلیل نداده بلکه با تحلیلهای فرامادی و غیر محصور در چارچوبهای صوری تاریخ را دو لایه و واجد مفاهیم کلی تر دانسته اند. و در نهایت ایشان در مقام اثبات درستی گزارههای تاریخی، از ساز و کار ادبیات نگارشی با استفاده از وحی، عقلانیت و بلاغت بهره برده و با بهرهگیری از منبع وحیانی و سخنان پیامبر و به کارگیری اسناد مکتوب و غیرمکتوب درصدد اعتبار بخشی به دادههای تاریخی خویش برآمده اند. مفاهیم کلیدی: روششناسی، حقیقت،عینیت، قانونمندی، استدلال تاریخی، نهجالبلاغه امیر المومنین.
تاریخ نگری از منظر ائمه معصومین (ع) با تکیه بر نهج البلاغه
3/21/2009 12:00:00 AM
مرجعیت علمی قرآن کریم از منظر حضرت علی علیه السلام با تکیه بر نهج البلاغه
پایاننامه: حوزه علمیه قم - 1399 - [سطح 3 (حوزه)]
مقاومت اسلامی و نسبت آن با فلسفه تاریخ از منظر نهج البلاغه
مقاله نشریه: مطالعات بیداری اسلامی » سال 1402 دوره 12، شماره 28 (تابستان 1402)
علم غیب ائمه معصومین: از منظر اصول کافی
نویسنده:
سید مظاهر حسینی اشلقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1401 شماره بیست و یکم- بهار 1401
از نهج البلاغه اول تا نهج البلاغه دوم
نویسنده:
محمد اسفندیاری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1370 شماره 7
سیره سیاسی ائمه معصومین (ع) از دیدگاه امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]