تاویل عرفانی ، تفسیر باطنی
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
![حبیب الله بابایی](/Content/UserProfile/2201c005d14048259a499cf7033a0ee5_min2.jpg)
کتاب: - 1394
چکیده:
تأویل در عرفان نه به معنای خلاف ظاهر، بلکه به معنای تفسیر باطنی ظواهر قرآنی است، و این هرگز به معنای عدول از ظاهر قرآنی که خود ملاک تأویل است، نمیباشد. سرّ چنین تأویل باطنی در تکثر معانی آیات قرآنی نهفته است که بسیار متفاوت از نگاه نسبیتگرا در قرائتهای مختلف از دین میباشد. تأویل باطنی و تفسیر عرفانی از آیات در دو مرحله رخ میدهد: اول، مرحلهٔ کشف باطن و دوم مرحله تبیین و تفسیر باطن. در مرحله کشف باطن، پاکیزکی درون و در مرحلهٔ تبیین، قدرت و لطافت علمی و عقلانی نقش اصلی را ایفا میکند.
تأویل در عرفان نه به معنای خلاف ظاهر، بلکه به معنای تفسیر باطنی ظواهر قرآنی است، و این هرگز به معنای عدول از ظاهر قرآنی که خود ملاک تأویل است، نمیباشد. سرّ چنین تأویل باطنی در تکثر معانی آیات قرآنی نهفته است که بسیار متفاوت از نگاه نسبیتگرا در قرائتهای مختلف از دین میباشد. تأویل باطنی و تفسیر عرفانی از آیات در دو مرحله رخ میدهد: اول، مرحلهٔ کشف باطن و دوم مرحله تبیین و تفسیر باطن. در مرحله کشف باطن، پاکیزکی درون و در مرحلهٔ تبیین، قدرت و لطافت علمی و عقلانی نقش اصلی را ایفا میکند.
تاویل عرفانی ، تفسیر باطنی
3/21/2015 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
اسرار ناگشوده تاویل در تفسیر کشف الاسرار
نویسنده:
سید علی سادات فخر
،
مقاله نشریه: حسنا » سال 1393 زمستان 1393 شماره23
تأویل در تفسیر روض الجنان و روح الجنان
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41
پژوهشى درباره تفسیر عرفانى امام صادق (ع)
نویسنده:
سید محمد حسین مبلّغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6