گریزناپذیری تأویل

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 97
چکیده:
این نوشته کوشیده تا با گزارش رویکرد تحریمی و عارضه‌های منفی تأویل، جنبه‌های ایجابی آن را با استناد به منابع دینی و به روش استقرائی از سویی و به روش تحلیلی از سوی دیگر، در معرض دید و داوری قرار دهد. گذشته تاریخی تأویل، به‌ویژه در قرون اولیۀ اسلامی، نگاه منفی به تأویل، در حد ویرانگری آن، بسیار شدید است، اما بسیاری از کسانی که با آن مخالف هستند، ناگزیر از پذیرش آن شده‌اند. تأویل با توجه به گونه‌های مختلف آن، یعنی گونۀ کلامی/ اصولی و دلالی‌اش بیش از هر گونۀ دیگر، هم مورد استفاده است، و هم مورد تاخت‌وتاز. بیشترِ نوشته‌های تفسیری و شرح‌الحدیثی اکنون، از تأویل‌های دلالی به‌معنای توجیه ظاهر کلام و عدول از آن و ارائه معنایی غیر از معنای ظاهری است، و بیشتر کاربرد تأویل در متون اسلامی، ناظر به این مفهوم نیست و ناظر به عینیت و مصداق خارجی است. آنچه این نوشته دنبال کرده، توجه به تأویل دلالی و اصولی، با رعایت ضابطه‌های زبانی و متنی است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

حقیقت تإویل قرآن

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 181

تاویل کتاب الهی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1366 شماره 66

تأویل الآیات الحسینیة

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1387 شماره 82 محرم

معناشناسى تأویل در روایات

نویسنده: محمد فرجاد ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1383 37-38

بازنگرى در حقیقت تأویل

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22

تاویل عرفانی، تفسیر باطنی

کتاب: بوستان کتاب - 1394

تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10

مفهوم «تأویل» در سوره یوسف (ع)

نویسنده: حسن رهبری ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60

چگونگى تأویل قرآن از دیدگاه قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1383 37-38
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397