پژوهشى درباره تفسیر عرفانى امام صادق (ع)
نویسنده:
سید محمد حسین مبلّغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
کلیدواژه:
ابو عبدالرحمن سلمى
،
حقایق التفسیر
،
تفسیر امام صادق (ع)
،
لویى ماسینیون
،
پل نویا
،
تفاسیر عرفانى
،
مؤلفات ائمه (ع)
،
رجالشناسى
چکیده:
نقد و بررسى تفسیر «حقایق التفسیر» از حیث سندى و محتوایى و صحت و سقم انتساب آن به امام صادق (ع) است. این تفسیر پس از تألیف توسط ابو عبدالرحمن سلّمى براى نخستین بار توسط پژوهشگر فرانسوى لویى ماسینیون در نیمه اوّل قرن بیستم شناسایى گردید. پس از ماسینیون، پل نویا، محقق فرانسوى در 1968 کتاب را تصحیح و منتشر کرد. از تفسیر حاضر تاکنون هیچگونه سندى، در دست نیست، نه سلّمى براى آن سندى ذکر کرده است و نه احتمالات محققان فرانسوى در مورد سند تفسیر، پذیرفتنى است. هرچند در متن تفسیر، روایتهایى وجود دارد که از نگاه ساختار و اسلوب مىتوانند صحیح باشند. از سوى دیگر، روایتهایى که دلالت بر فضیلت رسول اکرم کنند، در متن تفسیر وجود دارد، ولى روایتى که از فضایل اهل بیت و ائمه (ع) سخن گوید، به هیچ عنوان در تفسیر وجود ندارد. نیز روایتهاى کلامى همساز با جبر و روایتهاى فقهى و اعتقادى ناسازگار با تفکر شیعه در آن وجود دارد، ولى این روایتها اندک هستند و از نظر محتوایى و ساختارى، ساختگى بودن آنها به طور کامل مشخص است. نگارنده بر این باور است که امکان صدور این مجموعه تفسیرى از امام صادق (ع) دور به نظر نمىرسد و در عین حال ، آثار جعل و تحریف - افزودن روایتهاى خلاف مذهب عدلیه و امامیه و حذف روایتهاى فضایل اهلبیت - در آن به خوبى نمایان است. احتمال مىرود که این جعلها توسط شخص سلّمى، انجام شده باشد.
نقد و بررسى تفسیر «حقایق التفسیر» از حیث سندى و محتوایى و صحت و سقم انتساب آن به امام صادق (ع) است. این تفسیر پس از تألیف توسط ابو عبدالرحمن سلّمى براى نخستین بار توسط پژوهشگر فرانسوى لویى ماسینیون در نیمه اوّل قرن بیستم شناسایى گردید. پس از ماسینیون، پل نویا، محقق فرانسوى در 1968 کتاب را تصحیح و منتشر کرد. از تفسیر حاضر تاکنون هیچگونه سندى، در دست نیست، نه سلّمى براى آن سندى ذکر کرده است و نه احتمالات محققان فرانسوى در مورد سند تفسیر، پذیرفتنى است. هرچند در متن تفسیر، روایتهایى وجود دارد که از نگاه ساختار و اسلوب مىتوانند صحیح باشند. از سوى دیگر، روایتهایى که دلالت بر فضیلت رسول اکرم کنند، در متن تفسیر وجود دارد، ولى روایتى که از فضایل اهل بیت و ائمه (ع) سخن گوید، به هیچ عنوان در تفسیر وجود ندارد. نیز روایتهاى کلامى همساز با جبر و روایتهاى فقهى و اعتقادى ناسازگار با تفکر شیعه در آن وجود دارد، ولى این روایتها اندک هستند و از نظر محتوایى و ساختارى، ساختگى بودن آنها به طور کامل مشخص است. نگارنده بر این باور است که امکان صدور این مجموعه تفسیرى از امام صادق (ع) دور به نظر نمىرسد و در عین حال ، آثار جعل و تحریف - افزودن روایتهاى خلاف مذهب عدلیه و امامیه و حذف روایتهاى فضایل اهلبیت - در آن به خوبى نمایان است. احتمال مىرود که این جعلها توسط شخص سلّمى، انجام شده باشد.
پژوهشى درباره تفسیر عرفانى امام صادق (ع)
3/20/1996 12:00:00 AM
نگارش مقاله امام صادق(ع)
نویسنده:
محمد الله اكبري قرائي
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1394/09/30 تا تاریخ: 1394/12/01
پژوهشی درباره تعداد حجهای پیاده امام حسن مجتبی(ع)
نویسنده:
علیاکبر ذاکری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 85
راهبردهای سیاسی امام باقر (ع) و امام صادق (ع)
نویسنده:
سید ابراهیم معصومی
،
کتاب: موسسه آینده روشن - 1394
انتظارات امام صادق (ع) از شیعیان
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 264
مقتل نگاری اصحاب امام صادق (ع)
نویسندگان:
سید قاسم رزاقی موسوی
،
سید شاکر حسین
،
مقاله نشریه: آیت بوستان (پژوهش نامه معارف حسینی) » سال 1401 دوره 7، شماره 28 (زمستان 1401)
پژوهشی تازه دربارۀ تفسیر برادر شیخ حرّ عاملی
نویسنده:
محمدمهدی سلمانپور
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 193
سیره امام صادق(ع) در مواجهه با سبّ امام علی(ع)
نویسنده:
محمدرضا زارع خورمیزی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 15