مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
تناسخ اصطلاحی در فلسفه، کلام و عرفان به معنای انتقال نفس از بدنی به بدن دیگر است که به دو نوع ملکی و ملکوتی تقسیم می شود. تناسخ ملکوتی عبارتند از: انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی که متناسب با ملکوت است که نفس در دنیا کسب کرده است. رساله حاضر درصدد بررسی و تبیین مبانی عقلانی این نوع تناسخ از دیدگاه حکمت متعالیه است. چنانچه از تعریف برمی آید در بحث تناسخ ملکووتی دو مسئله اساسی مطرح است، اول، کیفیت انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی یا همان کیفیت تحقیق تناسخ ملکوتی. مسئله دوم، کیفیت شکل گیری بدن مثالی است که نفس به آن منتقل می شود دربارهی مسئله اول باید گفت مقصود از انتقال، در حد حقیقت، تحول جوهری نفس در مرتبه ی مثالی خود است نه جدایی از بدن دنیوی و پیوستن به بدن اخروی. اصولی عقلانی در تبیین این مسئله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و قیام صدوری صور ادراکی به نفس است که در نتیجه آن می توان گفت؛ آن بدن مثتلی در برزخ یا در آخرت که نفس به آن تعلق می گیرد ساخته خود نفس و از منشات نفس و قایم به اوست همانند فعل به فاعلش و نیز چون تصرف در بدن، تمام حقیقت و ماهیت نفس است، نفسی که با بدن مادی ارتباطی تصرفی و تدبری داشته با بدن مثالی، ارتباط ایجادی خواهد داشت. اما اینکه این بدن مثالی چگونه مطابق اعنال، نیات و مکتسبات وجودی فرد شکل می گیرد مسئله ای است که با اصولی چون تجرد نفس در مرتبه خیال،توانایی آن بر ساخت صور و ابدان، اتحاد عاقل و معقول، تمامی مکتسبات انسان در زندگی دنیا اعم از علوم،نیات،عقاید، اعمال و ملکات با نفس او اتحاد یافته و موجب قبض،بسط یا اشتداد وجودی نفس می گردد و نحوه وجود آن را تعیین می کند. در دیدگاه صدرا همانگونه که وجود ذومراتب است، نفس نیز سه مرتبه مادی، مثالی و عقلی دارد که با توجه به ترفع و تنزل خود با اختیار و عملکردش، در آن صقع وجودی حضور می یابد و احکام خاص آن رتبه را می پذیرد. تمامی قوایی که در مرتبه مادی نفس است در مرتبه مثالی و عقلی خود، دارای تمامی قوای جسمانی است که با صورت گری قوه ی خیال مطابق اعمال، ملکات و نیات خود در دار دنیا ساخته می شود و تغیر می یابد. این تغییر یا همان انتقال پیوسته و متص نفس از نوعی به نوع دیگر همان تناسخ است که بارها در زندگی انسان اتفاق می افتد. کلید واژگان: تناسخ،تناسخ ملکی، تناسخ ملکوتی، نفس،حکمت متعالیه، ملاصدرا

مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه

استاد راهنما: علی شیروانی ، استاد مشاور: محمد مهدی گرجیان ، دانشجو: معصومه شیخ الاسلامی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه

نویسنده: معصومه شیخ الاسلامی ، استاد راهنما: علی شیروانی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی عقلی تجسم اعمال در حکمت متعالیه

نویسنده: صدیقه شریعتی فر ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ، استاد مشاور 2: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]

مبانی عقلی تجسم اعمال از دیدگاه حکمت متعالیه

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [پایان نامه دکترا]

مبانی نظری معادجسمانی در حکمت متعالیه

استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور: محمود موسوی ، دانشجو: مهری چنگی آشتیانی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [پایان نامه دکترا]

تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25

مبانی قرآنی ـ روایی معاد در حکمت متعالیه

نویسنده: سیده راضیه حسینی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدعلی حسینی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه

نویسنده: مهری چنگی آشتیانی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: علی شیروانی ، استاد مشاور 2: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

مبانی نظری هستی‌شناسی حکمت سیاسی متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13

مبانی نظری هستی شناسی حکمت سیاسی متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاييز 1391  شماره13
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397