مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
تناسخ
،
نفس
،
حکمت متعالیه
،
ملاصدرای شیرازی
،
محمد بن ابراهیم
،
۹۷۹-۱۰۵۰ق.
،
تناسخ ملکی
،
تناسخ ملکوتی
چکیده:
تناسخ اصطلاحی در فلسفه، کلام و عرفان به معنای انتقال نفس از بدنی به بدن دیگر است که به دو نوع ملکی و ملکوتی تقسیم می شود. تناسخ ملکوتی عبارتند از: انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی که متناسب با ملکوت است که نفس در دنیا کسب کرده است. رساله حاضر درصدد بررسی و تبیین مبانی عقلانی این نوع تناسخ از دیدگاه حکمت متعالیه است. چنانچه از تعریف برمی آید در بحث تناسخ ملکووتی دو مسئله اساسی مطرح است، اول، کیفیت انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی یا همان کیفیت تحقیق تناسخ ملکوتی. مسئله دوم، کیفیت شکل گیری بدن مثالی است که نفس به آن منتقل می شود دربارهی مسئله اول باید گفت مقصود از انتقال، در حد حقیقت، تحول جوهری نفس در مرتبه ی مثالی خود است نه جدایی از بدن دنیوی و پیوستن به بدن اخروی. اصولی عقلانی در تبیین این مسئله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و قیام صدوری صور ادراکی به نفس است که در نتیجه آن می توان گفت؛ آن بدن مثتلی در برزخ یا در آخرت که نفس به آن تعلق می گیرد ساخته خود نفس و از منشات نفس و قایم به اوست همانند فعل به فاعلش و نیز چون تصرف در بدن، تمام حقیقت و ماهیت نفس است، نفسی که با بدن مادی ارتباطی تصرفی و تدبری داشته با بدن مثالی، ارتباط ایجادی خواهد داشت. اما اینکه این بدن مثالی چگونه مطابق اعنال، نیات و مکتسبات وجودی فرد شکل می گیرد مسئله ای است که با اصولی چون تجرد نفس در مرتبه خیال،توانایی آن بر ساخت صور و ابدان، اتحاد عاقل و معقول، تمامی مکتسبات انسان در زندگی دنیا اعم از علوم،نیات،عقاید، اعمال و ملکات با نفس او اتحاد یافته و موجب قبض،بسط یا اشتداد وجودی نفس می گردد و نحوه وجود آن را تعیین می کند. در دیدگاه صدرا همانگونه که وجود ذومراتب است، نفس نیز سه مرتبه مادی، مثالی و عقلی دارد که با توجه به ترفع و تنزل خود با اختیار و عملکردش، در آن صقع وجودی حضور می یابد و احکام خاص آن رتبه را می پذیرد. تمامی قوایی که در مرتبه مادی نفس است در مرتبه مثالی و عقلی خود، دارای تمامی قوای جسمانی است که با صورت گری قوه ی خیال مطابق اعمال، ملکات و نیات خود در دار دنیا ساخته می شود و تغیر می یابد. این تغییر یا همان انتقال پیوسته و متص نفس از نوعی به نوع دیگر همان تناسخ است که بارها در زندگی انسان اتفاق می افتد. کلید واژگان: تناسخ،تناسخ ملکی، تناسخ ملکوتی، نفس،حکمت متعالیه، ملاصدرا
تناسخ اصطلاحی در فلسفه، کلام و عرفان به معنای انتقال نفس از بدنی به بدن دیگر است که به دو نوع ملکی و ملکوتی تقسیم می شود. تناسخ ملکوتی عبارتند از: انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی که متناسب با ملکوت است که نفس در دنیا کسب کرده است. رساله حاضر درصدد بررسی و تبیین مبانی عقلانی این نوع تناسخ از دیدگاه حکمت متعالیه است. چنانچه از تعریف برمی آید در بحث تناسخ ملکووتی دو مسئله اساسی مطرح است، اول، کیفیت انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی یا همان کیفیت تحقیق تناسخ ملکوتی. مسئله دوم، کیفیت شکل گیری بدن مثالی است که نفس به آن منتقل می شود دربارهی مسئله اول باید گفت مقصود از انتقال، در حد حقیقت، تحول جوهری نفس در مرتبه ی مثالی خود است نه جدایی از بدن دنیوی و پیوستن به بدن اخروی. اصولی عقلانی در تبیین این مسئله اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و قیام صدوری صور ادراکی به نفس است که در نتیجه آن می توان گفت؛ آن بدن مثتلی در برزخ یا در آخرت که نفس به آن تعلق می گیرد ساخته خود نفس و از منشات نفس و قایم به اوست همانند فعل به فاعلش و نیز چون تصرف در بدن، تمام حقیقت و ماهیت نفس است، نفسی که با بدن مادی ارتباطی تصرفی و تدبری داشته با بدن مثالی، ارتباط ایجادی خواهد داشت. اما اینکه این بدن مثالی چگونه مطابق اعنال، نیات و مکتسبات وجودی فرد شکل می گیرد مسئله ای است که با اصولی چون تجرد نفس در مرتبه خیال،توانایی آن بر ساخت صور و ابدان، اتحاد عاقل و معقول، تمامی مکتسبات انسان در زندگی دنیا اعم از علوم،نیات،عقاید، اعمال و ملکات با نفس او اتحاد یافته و موجب قبض،بسط یا اشتداد وجودی نفس می گردد و نحوه وجود آن را تعیین می کند. در دیدگاه صدرا همانگونه که وجود ذومراتب است، نفس نیز سه مرتبه مادی، مثالی و عقلی دارد که با توجه به ترفع و تنزل خود با اختیار و عملکردش، در آن صقع وجودی حضور می یابد و احکام خاص آن رتبه را می پذیرد. تمامی قوایی که در مرتبه مادی نفس است در مرتبه مثالی و عقلی خود، دارای تمامی قوای جسمانی است که با صورت گری قوه ی خیال مطابق اعمال، ملکات و نیات خود در دار دنیا ساخته می شود و تغیر می یابد. این تغییر یا همان انتقال پیوسته و متص نفس از نوعی به نوع دیگر همان تناسخ است که بارها در زندگی انسان اتفاق می افتد. کلید واژگان: تناسخ،تناسخ ملکی، تناسخ ملکوتی، نفس،حکمت متعالیه، ملاصدرا
مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه
3/20/2012 12:00:00 AM
مبانی عقلی تجسم اعمال در حکمت متعالیه
نویسنده:
صدیقه شریعتی فر
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
حسن معلمی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
احمد غفاری قره باغ
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
مبانی قرآنی ـ روایی معاد در حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
، استاد راهنما:
حسن معلمی
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
مبانی نظری هستیشناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسندگان:
محمدقاسم الیاسی
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
مبانی نظری هستی شناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
محمدقاسم الیاسی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاييز 1391 شماره13
مباني فلسفي علم سياست برمبناي حكمت متعاليه
نویسنده:
محمد پزشكي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/03/31 تا تاریخ: 1396/04/31
زیبایی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی پرویزی
، استاد راهنما:
غلامرضا اعوانی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
سیدرضی موسوی گیلانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]