بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مساله علیت از کهن ترین مسائلی است که ذهن انسان در طول تاریخ بدان مشغول بوده است. اهمیت این مساله بدان جاست که آن را به عنوان فطرت عقل در برابر فطرت دل به کار می برند. می توان ادعا کرد که شالوده اصلی یافتههای بشر در طول تاریخ مدیون اصل علیت است. این مساله در فلسفه و حکمت اسلامی همواره مورد بحث بوده و چالشهای بین حکما و متکلمان، ایجاد کرده است. یکی از مهمترین چالشها اشکالاتی است که غزالی پیرامون مساله علیت مطرح کرده است. غزالی از متفکران اشعری بود. در نگاه اول به نظر میرسید که او منکر این اصل است ولی با تامل در سخنانش روشن میشود که او اصل علیت را پذیرفته ولی آن را در موجودات عالم جسمانی جاری ندانسته تنها آن را در واسطه بین خداوند و موجودات میپذیرد. علامه طباطبایی به عنوان حکیم و فیلسوف بزرگ معاصر، با احطه بر همه تفکرات بیش از خود از اصل علیت دفاع کرده و به شبهات پیرامون آن پاسخ داده است. علامه معتقد است پایه زندگی انسان و هر موجود جانداری، بر قانون علیت استوار است. اصل علیت در دیدگاه علامه، یک اصل واقعی است و چنین نیست که ساخته ذهن و عادت باشد. علامه بحث علیت را در دو بخش تصور و تصدیق مطرح کرده است در بخش تصدیق علی رغم مشرب اصالت وجودی، ایشان از طرییق تحلیل ماهیت به اثبات اصل علیت میرسد. علامه همچنین از طریق وجود رابطه و مستقل نیز به اثبات اصل علیت پرداخته است. آراء غزالی و علامه علی رغم وجوه مغایرات فراوان دارای تشابهات اندکی نیز هست که از جمله آن اثبات علیت در رابطه بین خداوند و معلومات و در پارهای از موارد استفاده از دلیل نقلی برای اثبات اصل علیت است.
مساله علیت از کهن ترین مسائلی است که ذهن انسان در طول تاریخ بدان مشغول بوده است. اهمیت این مساله بدان جاست که آن را به عنوان فطرت عقل در برابر فطرت دل به کار می برند. می توان ادعا کرد که شالوده اصلی یافتههای بشر در طول تاریخ مدیون اصل علیت است. این مساله در فلسفه و حکمت اسلامی همواره مورد بحث بوده و چالشهای بین حکما و متکلمان، ایجاد کرده است. یکی از مهمترین چالشها اشکالاتی است که غزالی پیرامون مساله علیت مطرح کرده است. غزالی از متفکران اشعری بود. در نگاه اول به نظر میرسید که او منکر این اصل است ولی با تامل در سخنانش روشن میشود که او اصل علیت را پذیرفته ولی آن را در موجودات عالم جسمانی جاری ندانسته تنها آن را در واسطه بین خداوند و موجودات میپذیرد. علامه طباطبایی به عنوان حکیم و فیلسوف بزرگ معاصر، با احطه بر همه تفکرات بیش از خود از اصل علیت دفاع کرده و به شبهات پیرامون آن پاسخ داده است. علامه معتقد است پایه زندگی انسان و هر موجود جانداری، بر قانون علیت استوار است. اصل علیت در دیدگاه علامه، یک اصل واقعی است و چنین نیست که ساخته ذهن و عادت باشد. علامه بحث علیت را در دو بخش تصور و تصدیق مطرح کرده است در بخش تصدیق علی رغم مشرب اصالت وجودی، ایشان از طرییق تحلیل ماهیت به اثبات اصل علیت میرسد. علامه همچنین از طریق وجود رابطه و مستقل نیز به اثبات اصل علیت پرداخته است. آراء غزالی و علامه علی رغم وجوه مغایرات فراوان دارای تشابهات اندکی نیز هست که از جمله آن اثبات علیت در رابطه بین خداوند و معلومات و در پارهای از موارد استفاده از دلیل نقلی برای اثبات اصل علیت است.
بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی
3/21/2013 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
علی کارشناس
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
بررسی تطبیقی «عقلانیت باور دینی» از منظر پلانتینگا و علامه طباطبائی
نویسندگان:
هادی صادقی
،
مرتضی حبیبی سی سرا
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
بررسی تطبیقی معنای زندگی از منظر علامه طباطبایی و والتر استیس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی عقلانیت باور دینی از منظر کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی رابطه عقل و ایمان از منظر علامه طباطبایی و ویلیام آلستون
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد بنیانی
،
وحید دهقانی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
بررسی تطبیقی منزلت عقل در معرفت بشری از منظر دکارت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
نویسندگان:
فاطمه فرهادیان
،
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 33
بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
نویسندگان:
فاطمه فرهادیان*
،
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 بهار 1398 شماره 1
رابطه دین و اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی و غزالی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]