بررسی تطبیقی رابطه عقل و ایمان از منظر علامه طباطبایی و ویلیام آلستون

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رساله حاضر به نقد و بررسی تطبیقی رابطهی عقل و ایمان از منظر علامه طباطبایی فیلسوف و اندیشمند برجستهی اسلامی و ویلیام پی آلستون فیلسوف دین تحلیلی معاصر آمریکایی می پردازد. عقل به مثابه عامل اصلی ادراک و فهم آدمی متفاوت از تجربه و احساس در دیدگاه علامه طباطبایی نقش مهم و کلیدی در ایمان دارد، اما در دیدگاه آلستون بیش از عقل به معنای مذکور، تجربه و احساس است که در قلمرو ایمان ایفای نقش می کند. در نظر علامه عقل به مثابه مدرکی امر واقع اهمیت دارد، اما در نظر آلستون عقل بیشتر به عنوان منبعی برای تبیین ارزش تجربهخداوند مهم است. ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی به معنای جای گرفتن عقیده در قلب و عقد قلبی با حقایق کسب شده از جهان خارج و التزام عملی به آن حقایق می باشد. آلستون از مفهوم باور استفاده می کند و آن حالت روانی خاصی در انسان است که سبب تعلق ذهن به قضیه ای خاص می شود تا آنجا که موجب اطمینان به صدق یک قضیه برای انسان می شود. علامه طباطبایی در باب رابطه عقل و ایمان بر این عقیده باور دارد که قالب سنجش و ارزیابی عقلانی می باشد و ایمان، خرد گریز یا خرد ستیز نمی باشد و رابطه ی این دو به صورت لازم و ملزوم می باشد، اما آلستون عقلانیت ایمان را از طریق تجربه و احساس خداوند می داند و سعی در توجیه ایمان دارد. او با تکیه بر باورهای جلوه بنیاد در پی توجیه معرفتی رابطه ی ایمان می باشد. او بر احساس و تجربه ی خداوند را اساس و بنیان توجیه این رابطه می داند که البته استدلال وی دارای نقایصی می باشد. این رساله این گونه نتیجه می گیرد که عقل دارای اهمیت و نقش بسزایی در فرایند کسب و توجیه ایمان است. رابطه آن دو رابطه لازم و ملزوم بوده و حتی این عقل است که با تکیه بر احساس و تجربه و استمداد از فطرت می تواند جهت ایمان را به آدمی نشان دهد و به هر میزان که ایمان آدمی کامل تر گردد عقل او نیز کامل تر گشته و نیز قدرت و توانایی بیشتری در درک حقایق، معارف و اسرار این جهانی و آن جهانی را واجد می شود.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

چیستی باور از منظر ویلیام آلستون

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401

بررسی تطبیقی رابطه عقل و وحی از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک

نویسنده: نعیمه بیدگلی کاشانی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمد محمدرضایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی رابطه عقل و ایمان از منظر پل تیلیش

دانشجو: مصطفی صالحی اردکانی ، استاد مشاور: حسن عبدی ، استاد راهنما: سید محمود موسوی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی تطبیقی منزلت عقل در معرفت بشری از منظر دکارت و علامه طباطبایی

نویسنده: فریبا خلیلی ، استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی جایگاه یقین در ایمان از منظر علامه طباطبایی

دانشجو: سید محمد رضا علم هدایی ، استاد مشاور: محمد مهدی گرجیان ، استاد راهنما: محمد تقی یوسفی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1395 - [کارشناسی ارشد]

بررسی جایگاه یقین در ایمان از منظر علامه طباطبایی

نویسنده: سیدمحمدرضا علم هدائی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی

نویسنده: علی کارشناس ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13

بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی

استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور: ابوالحسن غفاری ، دانشجو: مریم حقیقی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]

بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی

نویسنده: مریم حقیقی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: غفاری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی نقش عقل در معرفت‎شناسی از منظر علامه طباطبایی(ره)

نویسنده: فریبا خلیلی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397