بررسی تطبیقی عقلانیت باور دینی از منظر کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
در این نوشتار با تحلیل مطالب دو فیلسوف شهیر غرب و اسلام به موضوع عقلانیت باور دینی از منظر کانت و علامه طباطبایی و تطبیق میان آراء ایشان پرداخته ایم . کانت با مبنای خاصی که در باب معرفت دارد ، معرفت به امور مابعدالطبیعه من جمله باور های دینی را منتفی دانسته است . او در فلسفۀ نقادی خویش به مشخص کردن میزان توانایی عقل و ذهن بشر در معرفت پرداخته است و عقل را از توجیه باورهای دینی که وراء امور تجربی است ناتوان می داند ولی در عقل عملی به دلیل پذیرش اخلاق روی به دین می آورد و دین را بر پایۀ اخلاق بنا می کند و باورهای دینی سه گانه ( خدا ، اختیار و جاودانگی نفس ) را به عنوان اصول موضوعۀ عقل عملی می پذیرد. اما علامه طباطبایی با پذیرش معرفت به امور ماوراء طبیعت و قبول توانایی عقل در شناخت آن ، شناخت و علم به باورهای دینی را ممکن می داند و ادله ای را نیز بر آن اقامه می کند . البته علامه علم به وجود خدا را به عنوان اصلی ترین باور دینی ، به علم حضوری و برهان صدیقین بدیهی می داند . در تطبیق میان آراء کانت و علامه به نتایجی دست یافته ایم که عبارتند از : ضعف مبنای کانت در باب معرفت و بدون دلیل بودن انحصار معرفت به حس ، در نتیجه باب معرفت درماوراء طبیعت برای انسان بسته نمی باشد . در ضمن بی اطلاعی کانت از علم حضوری ، دست او را از دستیابی به سنگ بنای معرفت بشری کوتاه کرده است . کانت براهین اثبات باورهای دینی را ناتوان می داند و انتقاداتی بر آنها وارد می کند اما در این نوشتار طبق نظر علامه به اشکالات پاسخ گفته ایم . کلیدواژگان : منابع معرفت ، عقل ، علم حضوری ، باور دینی ، براهین اثبات خدا
در این نوشتار با تحلیل مطالب دو فیلسوف شهیر غرب و اسلام به موضوع عقلانیت باور دینی از منظر کانت و علامه طباطبایی و تطبیق میان آراء ایشان پرداخته ایم . کانت با مبنای خاصی که در باب معرفت دارد ، معرفت به امور مابعدالطبیعه من جمله باور های دینی را منتفی دانسته است . او در فلسفۀ نقادی خویش به مشخص کردن میزان توانایی عقل و ذهن بشر در معرفت پرداخته است و عقل را از توجیه باورهای دینی که وراء امور تجربی است ناتوان می داند ولی در عقل عملی به دلیل پذیرش اخلاق روی به دین می آورد و دین را بر پایۀ اخلاق بنا می کند و باورهای دینی سه گانه ( خدا ، اختیار و جاودانگی نفس ) را به عنوان اصول موضوعۀ عقل عملی می پذیرد. اما علامه طباطبایی با پذیرش معرفت به امور ماوراء طبیعت و قبول توانایی عقل در شناخت آن ، شناخت و علم به باورهای دینی را ممکن می داند و ادله ای را نیز بر آن اقامه می کند . البته علامه علم به وجود خدا را به عنوان اصلی ترین باور دینی ، به علم حضوری و برهان صدیقین بدیهی می داند . در تطبیق میان آراء کانت و علامه به نتایجی دست یافته ایم که عبارتند از : ضعف مبنای کانت در باب معرفت و بدون دلیل بودن انحصار معرفت به حس ، در نتیجه باب معرفت درماوراء طبیعت برای انسان بسته نمی باشد . در ضمن بی اطلاعی کانت از علم حضوری ، دست او را از دستیابی به سنگ بنای معرفت بشری کوتاه کرده است . کانت براهین اثبات باورهای دینی را ناتوان می داند و انتقاداتی بر آنها وارد می کند اما در این نوشتار طبق نظر علامه به اشکالات پاسخ گفته ایم . کلیدواژگان : منابع معرفت ، عقل ، علم حضوری ، باور دینی ، براهین اثبات خدا
بررسی تطبیقی عقلانیت باور دینی از منظر کانت و علامه طباطبایی
3/21/2013 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی «عقلانیت باور دینی» از منظر پلانتینگا و علامه طباطبائی
نویسندگان:
هادی صادقی
،
مرتضی حبیبی سی سرا
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
علی کارشناس
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عقلانیت و داوری سایر فرهنگها از منظر علامه طباطبایی
نویسندگان:
داود رحیمی سجاسی
،
زهرا فلسفین
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 1 (پیاپی 9)
بررسی تطبیقی معنای زندگی از منظر علامه طباطبایی و والتر استیس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عقلانیت باور دینی ، از نگاه برون گرایان
نویسنده:
محمدعلی مبینی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1382 بهار و تابستان 1382 شماره1
بررسی چیستی تفسیر دینی حوادث طبیعی از منظر علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی رابطه عقل و ایمان از منظر علامه طباطبایی و ویلیام آلستون
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عقلانیت باور دینی در معرفتشناسیهای برونگرا
نويسنده:
محمدعلی مبینی
،
کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت),پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد بنیانی
،
وحید دهقانی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38