بررسی تطبیقی قاعده امکان اشرف از دیدگاه شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
امکان اشرافی
چکیده:
این تحقیق بر آن است که به تبیین قاعده امکان اشراف از دید ملاصدرا و سهروردی بپردازد. این دو فیلسوف در زمینه تبیین و استدلال و آثار قاعده امکان اشراف نقاط اشتراک و افتراقی دارند. از جمله اشتراکات آنها این است که هر دو می فرمایند:" اگر موجود اخسی داشتیم حتما قبل از آن موجود اشرافی موجود بوده است چون اگر اخس باشد و اشراف نباشد یا باید اشراف باشد و اخس هر دو از خداوند صادر شوند که صدور کثیر از واحد می باشند یا باید اشراف به واسطه اخص صادر شود که باعث شرافت معلول بر علت می شود یا باید وجود اشراف ممتنع باشد که این هم باطل است." پس با ابطال هر سه فرض ثابت می شود که اشرافی حتما قبل از اخسی موجود است. همچنین در زمینه تبیین و استدلال و آثار قاعده امکان اشرف نقاط افتراقی با همدیگر دارند که در این تحقیق به آنها پرداخته شده است. روشی که در این تحقیق به کار گرفته شده تحلیلی، تاریخی و کتابخانه ای می باشد. و نایجی که از این قاعده به دست می آید این است که در تمام مراحل وجود باید اشرافی بر اخصی مقدم باشد وگرنه با سه مشکل صدور کثیر از واحد، شریفترین معلول از علت، و ممتنع بودن وجود اشرف مواجه خواهیم شد. پس به خاطر دفع این سه مشکل باید حتما اشرافی بر اخسی مقدم باشد. واژگان کلیدی: امکان اشراف، عقول طولی و عرضی، نور الانوار و سهروردی و ملاصدرا.
این تحقیق بر آن است که به تبیین قاعده امکان اشراف از دید ملاصدرا و سهروردی بپردازد. این دو فیلسوف در زمینه تبیین و استدلال و آثار قاعده امکان اشراف نقاط اشتراک و افتراقی دارند. از جمله اشتراکات آنها این است که هر دو می فرمایند:" اگر موجود اخسی داشتیم حتما قبل از آن موجود اشرافی موجود بوده است چون اگر اخس باشد و اشراف نباشد یا باید اشراف باشد و اخس هر دو از خداوند صادر شوند که صدور کثیر از واحد می باشند یا باید اشراف به واسطه اخص صادر شود که باعث شرافت معلول بر علت می شود یا باید وجود اشراف ممتنع باشد که این هم باطل است." پس با ابطال هر سه فرض ثابت می شود که اشرافی حتما قبل از اخسی موجود است. همچنین در زمینه تبیین و استدلال و آثار قاعده امکان اشرف نقاط افتراقی با همدیگر دارند که در این تحقیق به آنها پرداخته شده است. روشی که در این تحقیق به کار گرفته شده تحلیلی، تاریخی و کتابخانه ای می باشد. و نایجی که از این قاعده به دست می آید این است که در تمام مراحل وجود باید اشرافی بر اخصی مقدم باشد وگرنه با سه مشکل صدور کثیر از واحد، شریفترین معلول از علت، و ممتنع بودن وجود اشرف مواجه خواهیم شد. پس به خاطر دفع این سه مشکل باید حتما اشرافی بر اخسی مقدم باشد. واژگان کلیدی: امکان اشراف، عقول طولی و عرضی، نور الانوار و سهروردی و ملاصدرا.
بررسی تطبیقی قاعده امکان اشرف از دیدگاه شیخ اشراق و صدرالمتألهین
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تطبیقی علم الهی از منظر شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تناسخ از دیدگاه شیخ اشراق
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1387 (پياپي 20)، تابستان 1387 شماره4
حاکم مطلوب از دیدگاه شیخ اشراق
نویسنده:
رجبعلی اسفندیار
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 (پياپي 17)، بهار 1381 شماره1
نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
بررسی مقایسه ای مثل از دیدگاه افلاطون و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی آیات و روایات تجرد نفس از دیدگاه علامه مجلسی و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی دیدگاه ویلیام آلستون و صدرالمتالهین درباب توجیه باور دینی
نویسندگان:
حسن رضایی
،
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره9