بررسی تطبیقی آیات و روایات تجرد نفس از دیدگاه علامه مجلسی و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مسئله تجرد نفس همواره مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار داشته و سبب پیدایش معرکه ای از آثار گوناگون گردیده است. علامه شیخ محمدباقر مجلسی در زمره متکلمانی قرار دارد که با تکیه بر ظواهر برخی روایات، تجرد نفس را انکار کرده است. وی ادله عقلی را در اثبات یا انکار تجرد نفس مخدوش می داند. همچنین به هیچ آیه ای از قرآن کریم در اثبات جسمانیت نفس اشاره نمی کند. در مقابل جناب ملاصدرا با استفاده از براهین عقلی نفس را موجودی مجرد دانسته است. علاوه بر این آیات و روایات را نیز موید تجرد نفس می داند. دمیده شدن روح اللهی در انسان، رویت ملکوت آسمان ها و زمین توسط ابراهیم خلیل الله ، آفرینش دیگرگون انسان، بازگشت آدمی به سوی پروردگار، همسنگ بودن شناخت خداوند و شناخت انسان، وقام بلند و جایگاه ویژه رسول اکرم(ص) رویت خداوند توسط انسان از جمله ادله نقلی وی در اثبات تجرد نفس است. البته ملاصدرا به دلیل اعتقاد به جسمانیت نفس در مرحله پیدایش دیدگاهی متفاوت با فلاسفه پیش از خود ارائه می دهد در این دیگاه نفس به واسطه حرکت جوهری اشتدادی خود مراحل مختلف را از جسمانیت تا راه یافتن به مرحله تجرد می پیماید. در این میان تنها عده کمی از نفوس به مرحله تجرد انسانی دست می یابند. سعی ما در این پژوهش معطوف به بررسی دیدگاه این دو اندیشمند مسلمان در باب آیات و روایات مربوط به تجرد نفس می باشد. به نظر می رسد با توجه به استنباط استدلالی ملاصدرا درباره آیات و روایات دال بر تجرد نفس و همچنین آثار مرتبت بر تجرد نفس، دیدگاه وی مبنی بر دلالت آیات و روایات بر تجر نفس قابل قبول باشد. این مطلب با مراجعه به أیات و رویت و نیز بررسی آثار این دو محقق مسلمان آشکار می گردد. واژگان کلیدی:تجرد نفس، ملاصدرا، علامه مجلسی،ادله نقلی
مسئله تجرد نفس همواره مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار داشته و سبب پیدایش معرکه ای از آثار گوناگون گردیده است. علامه شیخ محمدباقر مجلسی در زمره متکلمانی قرار دارد که با تکیه بر ظواهر برخی روایات، تجرد نفس را انکار کرده است. وی ادله عقلی را در اثبات یا انکار تجرد نفس مخدوش می داند. همچنین به هیچ آیه ای از قرآن کریم در اثبات جسمانیت نفس اشاره نمی کند. در مقابل جناب ملاصدرا با استفاده از براهین عقلی نفس را موجودی مجرد دانسته است. علاوه بر این آیات و روایات را نیز موید تجرد نفس می داند. دمیده شدن روح اللهی در انسان، رویت ملکوت آسمان ها و زمین توسط ابراهیم خلیل الله ، آفرینش دیگرگون انسان، بازگشت آدمی به سوی پروردگار، همسنگ بودن شناخت خداوند و شناخت انسان، وقام بلند و جایگاه ویژه رسول اکرم(ص) رویت خداوند توسط انسان از جمله ادله نقلی وی در اثبات تجرد نفس است. البته ملاصدرا به دلیل اعتقاد به جسمانیت نفس در مرحله پیدایش دیدگاهی متفاوت با فلاسفه پیش از خود ارائه می دهد در این دیگاه نفس به واسطه حرکت جوهری اشتدادی خود مراحل مختلف را از جسمانیت تا راه یافتن به مرحله تجرد می پیماید. در این میان تنها عده کمی از نفوس به مرحله تجرد انسانی دست می یابند. سعی ما در این پژوهش معطوف به بررسی دیدگاه این دو اندیشمند مسلمان در باب آیات و روایات مربوط به تجرد نفس می باشد. به نظر می رسد با توجه به استنباط استدلالی ملاصدرا درباره آیات و روایات دال بر تجرد نفس و همچنین آثار مرتبت بر تجرد نفس، دیدگاه وی مبنی بر دلالت آیات و روایات بر تجر نفس قابل قبول باشد. این مطلب با مراجعه به أیات و رویت و نیز بررسی آثار این دو محقق مسلمان آشکار می گردد. واژگان کلیدی:تجرد نفس، ملاصدرا، علامه مجلسی،ادله نقلی
بررسی تطبیقی آیات و روایات تجرد نفس از دیدگاه علامه مجلسی و صدرالمتألهین
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
بررسی تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 1394 شماره24
ولایت فقیه از دیدگاه علامه مجلسى
نویسنده:
ابوالفضل سلطانمحمدى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80
بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
علی کارشناس
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد بنیانی
،
وحید دهقانی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
دلایل عقلی و نقلی تجرد نفس از منظر علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
محسن اکبری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
بررسی تطبیقی قاعده امکان اشرف از دیدگاه شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]