ارائۀ الگوی عملیاتی برای ارزیابی اثربخشی کنشهای هنجاری روحانیون
نویسندگان:
حامد بخشی
،
فاطمه عطری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 46
چکیده:
امروزه مردم بیش از پیش با منابع و آموزههای متنوع فرهنگی و اجتماعی روبهرو هستند. روحانیت نیز مانند دیگر رسانهها باید روشهای بهروز و مناسب ارتباط با مخاطب را پیدا کند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی رفتار هنجاری روحانیون برای اقناع مخاطب و سنجش الگوی طراحیشده صورت گرفته است. برای طراحی الگوی ارزیابی، مطالعات نظری قابلتوجهی در زمینۀ اثربخشی و متقاعدسازی انجام شد. الگو ششوجهی ارزیابی استاد سخنران یا روحانی مشاور طراحی شد. این الگو با روش مشاهدۀ مشارکتی و مصاحبۀ ساختاریافته، در جلسات حلقههای معرفت که آستان قدس در حرم امامرضا برگزار میکند، اجرا و ارزیابی شده است. الگوی یادشده برای ارزیابی اثربخشی رفتار هنجاری روحانیون شامل شش مؤلفۀ فرم گفتار، تحریک مخاطب، صمیمیت، جزمیت، اعتبارسازی و ویژگیهای فیزیکی است. همچنین، پس از مطالعۀ رفتار هنجاری روحانیون در جلسات حلقههای معرفت، خوشهبندی شاخصهای ارزیابی روحانیون در زمینۀ اقناع نیز استخراج گردید که عبارتاند از: ویژگیهای ارتباطی (ارتباط فعال / ارتباط منفعل)، جانبداری در پیام (موضعگیری آشکار / نبود موضعگیری آشکار)، تشابه با مخاطب (پیوسته / گسسته)، رویکرد (عاطفی / عقلانی)، شیوۀ پاسخگویی (ارجاعی / استدلالی).
امروزه مردم بیش از پیش با منابع و آموزههای متنوع فرهنگی و اجتماعی روبهرو هستند. روحانیت نیز مانند دیگر رسانهها باید روشهای بهروز و مناسب ارتباط با مخاطب را پیدا کند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی رفتار هنجاری روحانیون برای اقناع مخاطب و سنجش الگوی طراحیشده صورت گرفته است. برای طراحی الگوی ارزیابی، مطالعات نظری قابلتوجهی در زمینۀ اثربخشی و متقاعدسازی انجام شد. الگو ششوجهی ارزیابی استاد سخنران یا روحانی مشاور طراحی شد. این الگو با روش مشاهدۀ مشارکتی و مصاحبۀ ساختاریافته، در جلسات حلقههای معرفت که آستان قدس در حرم امامرضا برگزار میکند، اجرا و ارزیابی شده است. الگوی یادشده برای ارزیابی اثربخشی رفتار هنجاری روحانیون شامل شش مؤلفۀ فرم گفتار، تحریک مخاطب، صمیمیت، جزمیت، اعتبارسازی و ویژگیهای فیزیکی است. همچنین، پس از مطالعۀ رفتار هنجاری روحانیون در جلسات حلقههای معرفت، خوشهبندی شاخصهای ارزیابی روحانیون در زمینۀ اقناع نیز استخراج گردید که عبارتاند از: ویژگیهای ارتباطی (ارتباط فعال / ارتباط منفعل)، جانبداری در پیام (موضعگیری آشکار / نبود موضعگیری آشکار)، تشابه با مخاطب (پیوسته / گسسته)، رویکرد (عاطفی / عقلانی)، شیوۀ پاسخگویی (ارجاعی / استدلالی).
ارائۀ الگوی عملیاتی برای ارزیابی اثربخشی کنشهای هنجاری روحانیون
1/1/1401 12:00:00 AM
حلقه های میانی الگوی عملیاتی دولت سازی اسلامی
نویسنده:
مهدی بهرامی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 48- زمستان 1400
ارائۀ الگوی آگاهسازی مخاطب برای برونرفت از فریبکاری رسانه (مبتنی بر محیط خانواده)
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 45
کارکرد مهدویت در ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 بهار 1398 شماره4
کارکرد مهدویت در ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 4 (پیاپی 24)
الگوی هنجاری ارتباطات انسانی در اندیشه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ارائه الگوی تربیت دینی برای دانشآموزان مقطع متوسطه دوم با رویکرد نشاطآوری، براساس آیات و روایات
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
تدوین بسته آموزشی معنویتمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر بهزیستی وجودی و اجتماعی جوانان
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
ارزیابی الگوی تحلیلی میشل فوکو در مطالعات دینی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]