ارائه الگوی تربیت دینی برای دانشآموزان مقطع متوسطه دوم با رویکرد نشاطآوری، براساس آیات و روایات
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
چکیده:
بنا به اهمیتی که موضوع تربیت دینی در جامعه امروزی دارد، علاوه بر نقش مهمی که خانوادهها در تربیت دینی فرزندان خود بر عهده دارند، نظام تربیت رسمی و عمومی نیز به پرورش دینی دانشآموزان توجه کرده است؛ به عبارت دیگر دو نهاد مهم که نقشی اساسی در پرورش دینی فرزندان بر عهده دارند، خانواده و مدرسهاند. با توجه به اینکه ما در جامعهای با اصول و قواعد دینی زندگی میکنیم، آشنایی با الگوهای تربیت دینی، خصوصاً از منظر دین مبین اسلام، از ضرورتهای قابل توجه تربیت صحیح افراد به سوی مسیر سعادت است. ازآنجاکه بخش بزرگی از تربیت در مدارس اتفاق میافتد، مربی بایستی با الگوهای تربیت دینی آشنا باشد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش تربیت دینی در مدارس و تأثیر نشاطآوری آن در دانشآموزان است؛ همچنین تربیت دینی نشاطآور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به ارائه الگو در این زمینه، پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، تحلیل محتوای کیفی میباشد. در این تحقیق ابتدا داده های مورد نیاز از بررسی متون اسلامی استخراج گردید. سپس تحلیل دادهها در سه مرحله ی کدگذاری باز، محوری و انتخابیانجام گرفته و در مراحل بعد مقولهبندی، یکپارچهسازی و پالایش انجام شده و مقوله مرکزی به نام «الگوی تربیت دینی نشاطآور» حاصل شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین الگوها: در نظر داشتن تفکر انتقادی در تربیت دینی، در نظرگرفتن نظام یکپارچه رشد در مورد مسئله تربیت دینی و گنجاندن تربیت دینی در قالب برنامه درسی بوده است.
بنا به اهمیتی که موضوع تربیت دینی در جامعه امروزی دارد، علاوه بر نقش مهمی که خانوادهها در تربیت دینی فرزندان خود بر عهده دارند، نظام تربیت رسمی و عمومی نیز به پرورش دینی دانشآموزان توجه کرده است؛ به عبارت دیگر دو نهاد مهم که نقشی اساسی در پرورش دینی فرزندان بر عهده دارند، خانواده و مدرسهاند. با توجه به اینکه ما در جامعهای با اصول و قواعد دینی زندگی میکنیم، آشنایی با الگوهای تربیت دینی، خصوصاً از منظر دین مبین اسلام، از ضرورتهای قابل توجه تربیت صحیح افراد به سوی مسیر سعادت است. ازآنجاکه بخش بزرگی از تربیت در مدارس اتفاق میافتد، مربی بایستی با الگوهای تربیت دینی آشنا باشد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش تربیت دینی در مدارس و تأثیر نشاطآوری آن در دانشآموزان است؛ همچنین تربیت دینی نشاطآور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به ارائه الگو در این زمینه، پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، تحلیل محتوای کیفی میباشد. در این تحقیق ابتدا داده های مورد نیاز از بررسی متون اسلامی استخراج گردید. سپس تحلیل دادهها در سه مرحله ی کدگذاری باز، محوری و انتخابیانجام گرفته و در مراحل بعد مقولهبندی، یکپارچهسازی و پالایش انجام شده و مقوله مرکزی به نام «الگوی تربیت دینی نشاطآور» حاصل شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین الگوها: در نظر داشتن تفکر انتقادی در تربیت دینی، در نظرگرفتن نظام یکپارچه رشد در مورد مسئله تربیت دینی و گنجاندن تربیت دینی در قالب برنامه درسی بوده است.
ارائه الگوی تربیت دینی برای دانشآموزان مقطع متوسطه دوم با رویکرد نشاطآوری، براساس آیات و روایات
1/1/1401 12:00:00 AM
رابطۀ دینداری با سلامت روان دانشآموزان دختر در مقطع متوسطۀ دوم شهرستان سقز
نویسنده:
کمال سلیمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
مقایسۀ هوش معنوی دانشآموزان ورزشکار نخبه و عادی با غیرورزشکار مقطع متوسطه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
آسیب شناسی الگوی تبلیغ دینی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه دفتر تبلیغات اسلامی)
نویسنده:
ابراهیم خان محمدی
، استاد راهنما:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
الگوی مفهومی سازه تصور از خدا براساس اسماء الهی در آیات و روایات با نگاه روان شناختی
مقاله نشریه: معرفت » خرداد 99 شماره 3
الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر نفاق، با رویکرد تحلیل محتوای آیات ناظر به نفاق
نویسندگان:
علیرضا نوبری
،
سیده فیروزه نورالدینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 107
نگاهی به مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه از منظر قران
نویسندگان:
ناصر غلامی
،
قدرت اله مریوانی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 3
الگوی تربیت اخلاقی در حکمت متعالیه در مقایسه با داستان لیزا در برنامه فلسفه برای کودکان
نویسندگان:
فاطمه حاجیلوئی
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله کنفرانس: اولین همایش ملی علوم انسانی وحکمت اسلامی - 1400