بررسی تطبیقی شادی از منظر ابنعربی و سلیگمن
نویسنده:
هادی وکیلی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
مفهوم شادی، ازجمله مفاهیمی است که از دیرباز در سنتهای گوناگون شرقی و غربی و ازجمله در جریانهای معنویتگرای نوظهور بهخصوص روانشناسی مثبتگرای سلیگمن بازتابی گسترده داشته است. این مفهوم که در قرآن و احادیث نیز بارها مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است در عرفان ابنعربی نیز در قالب کلماتی همچون: سرور، فرح، وجد، بهجت، بسط، لذت، شوق و رضایت مورد توجه بوده و بهمعنای خوشی و لذت قلبی ناشی از معرفت و قرب به حق مراد شده است. ابنعربی در آثار خویش، یکی از اوصاف عالمان حقیقی را فرح مداوم و سرور پیوسته میداند. سلیگمن، شادی را عامل سلامت روان و از نتایج مطلوب روانشناسی مثبتگرا میشناسد و بر این باور است که تجارب حاوی هیجانات مثبت، باعث کاهش هیجانات منفی همچون: افسردگی، ناامیدی و بدبینی و موجب افزایش قابلیتها و فضیلتهای روانی شوند. روش کار، استخراج ویژگیهای مفهوم سرور از آثار ابنعربی و مفهوم «happiness» از آثار سلیگمن و سپس مقایسه آنها با یکدیگر بوده است. میان این دو دیدگاه، شباهتهایی ازجمله: درونگرایی، اصلاح نگرش به ساحت زندگی و توجه به پرورش فضایل اخلاقی و منشهای آرامشبخش دیده میشوند؛ اما تفاوتهایی نیز میان آنها وجود دارند، ازجمله: این که ابنعربی شادی پایدار را برآمده از امر باطنی، معنوی و الهی دانسته آن را نتیجه کسب فضائل اخلاقی و تشبه به صفات الهی و سلوک معنوی و معرفت و قرب به حق میداند، درحالیکه موضوع شادی در اندیشه سلیگمن امری روانشناختی بوده و کارکرد رفتارگرایانه دارد.
مفهوم شادی، ازجمله مفاهیمی است که از دیرباز در سنتهای گوناگون شرقی و غربی و ازجمله در جریانهای معنویتگرای نوظهور بهخصوص روانشناسی مثبتگرای سلیگمن بازتابی گسترده داشته است. این مفهوم که در قرآن و احادیث نیز بارها مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است در عرفان ابنعربی نیز در قالب کلماتی همچون: سرور، فرح، وجد، بهجت، بسط، لذت، شوق و رضایت مورد توجه بوده و بهمعنای خوشی و لذت قلبی ناشی از معرفت و قرب به حق مراد شده است. ابنعربی در آثار خویش، یکی از اوصاف عالمان حقیقی را فرح مداوم و سرور پیوسته میداند. سلیگمن، شادی را عامل سلامت روان و از نتایج مطلوب روانشناسی مثبتگرا میشناسد و بر این باور است که تجارب حاوی هیجانات مثبت، باعث کاهش هیجانات منفی همچون: افسردگی، ناامیدی و بدبینی و موجب افزایش قابلیتها و فضیلتهای روانی شوند. روش کار، استخراج ویژگیهای مفهوم سرور از آثار ابنعربی و مفهوم «happiness» از آثار سلیگمن و سپس مقایسه آنها با یکدیگر بوده است. میان این دو دیدگاه، شباهتهایی ازجمله: درونگرایی، اصلاح نگرش به ساحت زندگی و توجه به پرورش فضایل اخلاقی و منشهای آرامشبخش دیده میشوند؛ اما تفاوتهایی نیز میان آنها وجود دارند، ازجمله: این که ابنعربی شادی پایدار را برآمده از امر باطنی، معنوی و الهی دانسته آن را نتیجه کسب فضائل اخلاقی و تشبه به صفات الهی و سلوک معنوی و معرفت و قرب به حق میداند، درحالیکه موضوع شادی در اندیشه سلیگمن امری روانشناختی بوده و کارکرد رفتارگرایانه دارد.
بررسی تطبیقی شادی از منظر ابنعربی و سلیگمن
1/1/1402 12:00:00 AM
جایگاه وجودی و معرفتی عقل انسانی از منظر ابنعربی
نویسندگان:
مهدی بابایی المشیری
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36
بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
علی کارشناس
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
بررسی تطبیقی خاستگاه پوشش از منظر دین و روان شناسی
مقاله نشریه: اسلام و پژوهش های روان شناختی » سال 1400 دوره 7، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
بررسی تطبیقی هستیشناسی خلأ از منظر صدرالمتألهین و فیزیک جدید
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
بررسی تطبیقی توحید افعالی از منظر ابن سینا و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی علم الهی از منظر شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی مفهوم ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید
نویسنده:
سید جعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 75
بررسی تطبیقی «عقلانیت باور دینی» از منظر پلانتینگا و علامه طباطبائی
نویسندگان:
هادی صادقی
،
مرتضی حبیبی سی سرا
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
بررسی تطبیقی مفهوم ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید
نویسنده:
سید جعفر صادقی فدکی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 تابستان 1394 شماره75