بررسی تطبیقی شادی از منظر ابن‌عربی و سلیگمن

نویسنده: ،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
مفهوم شادی، ازجمله مفاهیمی است که از دیرباز در سنت‌های گوناگون شرقی و غربی و ازجمله در جریان‌های معنویت‌گرای نوظهور به‌خصوص روان‌شناسی مثبت‌گرای سلیگمن بازتابی گسترده داشته است. این مفهوم که در قرآن و احادیث نیز بارها مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است در عرفان ابن‌عربی نیز در قالب کلماتی همچون: سرور، فرح، وجد، بهجت، بسط، لذت، شوق و رضایت مورد توجه بوده و به‌معنای خوشی و لذت قلبی ناشی از معرفت و قرب به حق مراد شده است. ابن‌عربی در آثار خویش، یکی از اوصاف عالمان حقیقی را فرح مداوم و سرور پیوسته می‌داند. سلیگمن، شادی را عامل سلامت روان و از نتایج مطلوب روان‌شناسی مثبت‌گرا می‌‌شناسد و بر این باور است که تجارب حاوی هیجانات مثبت، باعث کاهش هیجانات منفی همچون: افسردگی، ناامیدی و بدبینی و موجب افزایش قابلیت‌ها و فضیلت‌های روانی شوند. روش کار، استخراج ویژگی‌های مفهوم سرور از آثار ابن‌عربی و مفهوم «happiness» از آثار سلیگمن و سپس مقایسه آنها با یکدیگر بوده است. میان این دو دیدگاه، شباهت‌هایی ازجمله: درون‌گرایی، اصلاح نگرش به ساحت زندگی و توجه به پرورش فضایل اخلاقی و منش‌های آرامش‌بخش دیده می‌شوند؛ اما تفاوت‌هایی نیز میان آنها وجود دارند، ازجمله: این که ابن‌عربی شادی پایدار را برآمده از امر باطنی، معنوی و الهی دانسته آن را نتیجه کسب فضائل اخلاقی و تشبه به صفات الهی و سلوک معنوی و معرفت و قرب به حق می‌داند، درحالی‌که موضوع شادی در اندیشه سلیگمن امری روان‌شناختی بوده و کارکرد رفتارگرایانه دارد.

جایگاه وجودی و معرفتی عقل انسانی از منظر ابن‌عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36

بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی

نویسنده: علی کارشناس ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13

بررسی تطبیقی خاستگاه پوشش از منظر دین و روان شناسی

مقاله نشریه: اسلام و پژوهش های روان شناختی » سال 1400 دوره 7، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)

بررسی تطبیقی توحید افعالی از منظر ابن سینا و صدرالمتألهین

نویسنده: غلامحسین سبزعلی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی

نویسنده: مریم حقیقی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: غفاری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تطبیقی علم الهی از منظر شیخ اشراق و صدرالمتألهین

نویسنده: زینب مشایخی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: علیرضا قائمی نیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تطبیقی مفهوم ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 75

بررسی تطبیقی مفهوم ترتیل از منظر قرآن، سنت و علم تجوید

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 تابستان 1394 شماره75
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397