جایگاه وجودی و معرفتی عقل انسانی از منظر ابنعربی
نویسندگان:
مهدی بابایی المشیری
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36
چکیده:
عقل با توجه به معنای لغوی، خصوصیات و لوازم ذاتی آن، میان همه موجودات عقلانی، از عقل اول گرفته تا قوه عاقله انسانی مشترک است. به همین دلیل، ابنعربی وقتی از عقل سخن میگوید، معنای لغوی آن را در نظر میگیرد. عقول انسانی از عقل اول به نحو تجلی و افاضه به وجود آمدهاند. برایناساس، حقیقت عقول انسانی، همانند عقل اول، از سنخ نور و مجرد از مادهاند. کثرت عقول انسانی و نیز تفاوت و امتیاز میان آنها به واسطه مواد قابلی است، نه از ناحیه فاعل مفیض. عقل انسانی دارای دو بعد یا جنبه است: جنبه عملی که مربوط به کنترل غرایز نفسانی و هدایت آن به سمت موارد مشروع و دعوت به خیر و جلوگیری از انجام شر است، و جنبه نظری که عقل از این جهت به عنوان یکی از قوای ادراکی انسان، ابزار و طریق و یا منبع برای معرفت و شناخت به واقع است. عقل دارای هویت نوری و ادراکی است و همانند نور کاشفیت و روشنگری درباره غیر دارد و ازاینرو، در حد توان خود میتواند واقع را بیابد. عقل برای کسب معرفت جدید، یا از قوه فکر و نظر مدد میگیرد (عقل ناظر) و یا اینکه حقایق و معارف از سوی حق تعالی بر او افاضه میشود و او میپذیرد (عقل قابل).
عقل با توجه به معنای لغوی، خصوصیات و لوازم ذاتی آن، میان همه موجودات عقلانی، از عقل اول گرفته تا قوه عاقله انسانی مشترک است. به همین دلیل، ابنعربی وقتی از عقل سخن میگوید، معنای لغوی آن را در نظر میگیرد. عقول انسانی از عقل اول به نحو تجلی و افاضه به وجود آمدهاند. برایناساس، حقیقت عقول انسانی، همانند عقل اول، از سنخ نور و مجرد از مادهاند. کثرت عقول انسانی و نیز تفاوت و امتیاز میان آنها به واسطه مواد قابلی است، نه از ناحیه فاعل مفیض. عقل انسانی دارای دو بعد یا جنبه است: جنبه عملی که مربوط به کنترل غرایز نفسانی و هدایت آن به سمت موارد مشروع و دعوت به خیر و جلوگیری از انجام شر است، و جنبه نظری که عقل از این جهت به عنوان یکی از قوای ادراکی انسان، ابزار و طریق و یا منبع برای معرفت و شناخت به واقع است. عقل دارای هویت نوری و ادراکی است و همانند نور کاشفیت و روشنگری درباره غیر دارد و ازاینرو، در حد توان خود میتواند واقع را بیابد. عقل برای کسب معرفت جدید، یا از قوه فکر و نظر مدد میگیرد (عقل ناظر) و یا اینکه حقایق و معارف از سوی حق تعالی بر او افاضه میشود و او میپذیرد (عقل قابل).
جایگاه وجودی و معرفتی عقل انسانی از منظر ابنعربی
3/21/2018 12:00:00 AM
جایگاه وجودی و معرفتی عقل انسانی از منظر ابن عربی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
مهدی بابایی المشیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 1397 شماره36
خوانش توصیفی-تحلیلی جایگاه عقل از دیدگاه ملاصدرا و ابنعربی
نویسندگان:
زهرا صفاری نژاد
،
محمد سعیدی مهر
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
جایگاه انسانی زن از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
مهدی شجریان*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهش های عقلی نوین » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 8
جایگاه انسانی زن از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
مهدی شجریان
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابنعربی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
خدیجه هاشمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
بررسی تطبیقی شادی از منظر ابنعربی و سلیگمن
نویسنده:
هادی وکیلی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
جایگاه ، نقش و ویژگی های فرشتگان از منظر عقل و نقل
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیلی بر تاثیر و جایگاه عقل در اخلاق از منظر هیوم
نویسنده:
مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 شماره 4
بررسی تطبیقی ، انتقادی حقیقت عقل و دلالت های معرفتی از منظر ابن عربی و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]