خوانش توصیفی-تحلیلی جایگاه عقل از دیدگاه ملاصدرا و ابنعربی
نویسندگان:
زهرا صفاری نژاد
،
محمد سعیدی مهر
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
چکیده:
ابن عربی با رویکردی عرفانی و ملاصدرا به مثابه یک حکیم متأله در آثار خود به بررسی عقل، خواه به عنوان موجودی مستقل از انسان و خواه به مثابه قوه ای ادراکی در انسان پرداخته اند. مقاله حاضر در صدد تحلیل و مقایسه این دو دیدگاه است. از نظر ابن عربی، عقل اول، نخستین مخلوق روحانی و اولین مفعول ابداعی است که همه معلومات علوی و سفلی است که بدون واسطه از خداوند دریافت می کند. وی عقل نظری را در معرفت به حق، ناتوان میشمارد و معتقد است عقل در شناخت حقتعالی، دو مقام دارد: مقام ادراک و مقام قبول و پذیرش. عقل از ادراک و شناخت ذات حق و بعضی از مراتب تعینات و تجلیات حق، ناتوان است، اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق بوده و محدودیتی ندارد. ملاصدرا در برخی آثار خود، عقل را صادر نخستین به شمار می آورد، ولی در برخی آثار دیگر به پیروی از دیدگاه عرفا، وجود منبسط را صادر نخست میپندارد. وی هرچند برای عقل، جایگاه رفیع معرفتشناسی درنظر میگیرد، اما با پذیرش محدودیتهای آن و ردّ حجیت مطلق برای عقل، مدعی است فرد میتواند با شناختهای عقلانی بهسوی استکمال نفسانی خویش پیش رفته و زمینه را برای دریافتهایی فراتر از عقل فراهم آورد.
ابن عربی با رویکردی عرفانی و ملاصدرا به مثابه یک حکیم متأله در آثار خود به بررسی عقل، خواه به عنوان موجودی مستقل از انسان و خواه به مثابه قوه ای ادراکی در انسان پرداخته اند. مقاله حاضر در صدد تحلیل و مقایسه این دو دیدگاه است. از نظر ابن عربی، عقل اول، نخستین مخلوق روحانی و اولین مفعول ابداعی است که همه معلومات علوی و سفلی است که بدون واسطه از خداوند دریافت می کند. وی عقل نظری را در معرفت به حق، ناتوان میشمارد و معتقد است عقل در شناخت حقتعالی، دو مقام دارد: مقام ادراک و مقام قبول و پذیرش. عقل از ادراک و شناخت ذات حق و بعضی از مراتب تعینات و تجلیات حق، ناتوان است، اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق بوده و محدودیتی ندارد. ملاصدرا در برخی آثار خود، عقل را صادر نخستین به شمار می آورد، ولی در برخی آثار دیگر به پیروی از دیدگاه عرفا، وجود منبسط را صادر نخست میپندارد. وی هرچند برای عقل، جایگاه رفیع معرفتشناسی درنظر میگیرد، اما با پذیرش محدودیتهای آن و ردّ حجیت مطلق برای عقل، مدعی است فرد میتواند با شناختهای عقلانی بهسوی استکمال نفسانی خویش پیش رفته و زمینه را برای دریافتهایی فراتر از عقل فراهم آورد.
خوانش توصیفی-تحلیلی جایگاه عقل از دیدگاه ملاصدرا و ابنعربی
1/1/1402 12:00:00 AM
جایگاه وجودی و معرفتی عقل انسانی از منظر ابنعربی
نویسندگان:
مهدی بابایی المشیری
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 97 _ مسلسل 36
گسترة عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابنعربی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
خدیجه هاشمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
خوانش توصیفی – تحلیلی تأثیر ولایت تـکوینى اهل بیت (ع) بر تهذیب نفوس
نویسندگان:
عابدین درویش پور
،
مهرداد امیری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
تحلیلی بر تاثیر و جایگاه عقل در اخلاق از منظر هیوم
نویسنده:
مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 شماره 4
جایگاه عقل در معارف اعتقادی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاد برندق
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
جایگاه عقل در معرفت دینی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاده برندق
، استاد راهنما:
محمدتقی سبحانی
، استاد مشاور 1:
احمد حسین شریفی
، استاد مشاور 2:
حسن معلمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
جایگاه انسانی زن از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
مهدی شجریان*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهش های عقلی نوین » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 8
جایگاه انسانی زن از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
مهدی شجریان
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8