محاکمات میان صدرالمتألهین و آقاعلی حکیم در باب معاد جسمانی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 پاییز 95 - مسلسل 29
چکیده:
معاد جسمانی از مهم‌ترین مباحث اعتقادی و فلسفی است که ملاصدرا، ضمن توجه به ادلۀ نقلی، آن را مبرهن به ادلۀ عقلی نیز نمود و معتقد است معاد جسمانیِ او «طابق النعل بالنعل» همان معادی است که از جانب شرع انور بیان گردید و انکار آن را انکار ایمان و منکر او را کافر می‌انگارد.
در مقابل، حکیم مؤسس آقاعلی حکیم، در آثارش، مخالفت خویش را با معاد جسمانی صدرالمتألهین ابراز نموده، کوشید تا معاد جسمانی از منظر خویش را مطابق عقل و نقل معرفی کند. وی با تمسک بر روایتی از امام صادق(ع)، منقول از احتجاج طبرسی، ادلۀ عقلی خویش را بنا نهاد.
این نوشتار بر آن است که با بازخوانی معاد جسمانی از منظر آقاعلی حکیم، ادلۀ عقلی و نقلی او را مورد ارزیابی قرار دهد و به قضاوت بنشیند.

معاد جسمانی و تناسخ از دیدگاه آقاعلی حکیم

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره10

معاد جسمانی

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1387 بهمن - اسفند 1387  شماره112

معاد جسمانی

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1388 فروردين 1388  شماره113

معاد روحانی و جسمانی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1367 شماره 78

اصول صدرایی در معاد جسمانی

نویسنده: علیرضا کرمانی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه

نویسنده: مهری چنگی آشتیانی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: علی شیروانی ، استاد مشاور 2: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

معاد جسمانی در کتاب و سنت و در حکمت متعالیه

نویسنده: محمدحسن وکیلی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)

تبیین معاد جسمانی و یگانگی نفس و بدن

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397