معاد جسمانی در داستان حضرت ابراهیم (علیه السلام)
نویسنده:
محمدحسن وکیلی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1388 21.22
چکیده:
بیشتر متکلّمین معاد را علاوه بر بعد روحانی، مشتمل بر بازگشت دوبارة انسان به عالم مادّه میدانند و قائلند که آیات و روایات در این معنی بسیار روشن و این امر از ضروریات دین است. یکی از آیات مورد استدلال ایشان، داستان زنده شدن مرغان به دست حضرت ابراهیم7 است.
این مقاله صرفاًدر پی اثبات این است که آیة شریفه، نسبت به این ادّعا بیارتباط است و ادعای صراحت، با مشکلات گونهگونی روبهروخواهد بود. مهمترین اشکال این است که آیة شریفه، کیفیّت زنده کردن را بیان میکند نه زنده شدن و در واقع حضرت ابراهیم7 در این داستان، مظهر اسم «المُحیی» خداوند قرار گرفته است.
بیشتر متکلّمین معاد را علاوه بر بعد روحانی، مشتمل بر بازگشت دوبارة انسان به عالم مادّه میدانند و قائلند که آیات و روایات در این معنی بسیار روشن و این امر از ضروریات دین است. یکی از آیات مورد استدلال ایشان، داستان زنده شدن مرغان به دست حضرت ابراهیم7 است.
این مقاله صرفاًدر پی اثبات این است که آیة شریفه، نسبت به این ادّعا بیارتباط است و ادعای صراحت، با مشکلات گونهگونی روبهروخواهد بود. مهمترین اشکال این است که آیة شریفه، کیفیّت زنده کردن را بیان میکند نه زنده شدن و در واقع حضرت ابراهیم7 در این داستان، مظهر اسم «المُحیی» خداوند قرار گرفته است.
معاد جسمانی در داستان حضرت ابراهیم (علیه السلام)
3/21/2009 12:00:00 AM
طلوع جاودان؛ پژوهش درباره زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام
نویسنده:
محمد صالحی منش
،
کتاب: بوستان کتاب - 1387
بازخوانی معاد جسمانی صدرائی؛ نقد قرائت تفکیکی از معاد جسمانی
نویسنده:
رضا آذریان
،
کتاب: موسسه مجمع عالی حکمت اسلامی - 1394
جلوههای هنری داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن
نویسندگان:
ناهید نصیحت
،
نعیمه پراندوجی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
تناسب آیه امامت حضرت ابراهیم (علیه السلام) در سوره بقره با فضای نزول سوره
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 84