بازخوانی معاد جسمانی صدرائی؛ نقد قرائت تفکیکی از معاد جسمانی
نویسنده:
رضا آذریان
،
کتاب: موسسه مجمع عالی حکمت اسلامی - 1394
چکیده:
گروهی موسوم به مکتب تفکیک اعتقادشان بر آن است که استفاده از ادله فلسفی و عقلی در باورهای دینی و کسب معرفت های وحیانی جایز نبوده، آموزه های فلسفی را دست ساز بشر دانسته، نطاق آن را برای اثبات آموزه های اعتقادی و وحیانی ناکافی می دانند و تفکیک این دو ساحت را واجب می شمارند.برخی از معتقدان این مکتب بر خلاف آراء حکما و فلاسفه مدعی تفکیکی بودن فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا در معاد جسمانی می باشند.نویسنده در این کتاب تلاش کرده است ادعا، ادله و شواهد آن ها را مورد ارزیابی قرار داده و مدعای ایشان را با ترازوی نقد و ارائه مستندات، بررسی نماید.
گروهی موسوم به مکتب تفکیک اعتقادشان بر آن است که استفاده از ادله فلسفی و عقلی در باورهای دینی و کسب معرفت های وحیانی جایز نبوده، آموزه های فلسفی را دست ساز بشر دانسته، نطاق آن را برای اثبات آموزه های اعتقادی و وحیانی ناکافی می دانند و تفکیک این دو ساحت را واجب می شمارند.برخی از معتقدان این مکتب بر خلاف آراء حکما و فلاسفه مدعی تفکیکی بودن فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا در معاد جسمانی می باشند.نویسنده در این کتاب تلاش کرده است ادعا، ادله و شواهد آن ها را مورد ارزیابی قرار داده و مدعای ایشان را با ترازوی نقد و ارائه مستندات، بررسی نماید.
بازخوانی معاد جسمانی صدرائی؛ نقد قرائت تفکیکی از معاد جسمانی
3/21/2015 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
معاد جسمانی و تناسخ از دیدگاه آقاعلی حکیم
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره10
نقد و بررسی آراء مکتب تفکیک با تأکید بر معاد جسمانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد روش شناختی و محتوایی کتاب «معاد جسمانی در حکمت متعالیه»
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
، استاد راهنما:
حسن معلمی
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
جستاری از افعال الهی متناظر با معاد جسمانی در قرآن
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1401 دوره 13، شماره 51 (زمستان 1401)