اصول صدرایی در معاد جسمانی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63
چکیده:
می‌توان ملاصدرا را پیشرو در طریقی دانست که با روشی مبتنی بر عقل و شریعت و شهود به بررسی فلسفی آموزه‌های دینی و از جمله معاد جسمانی پرداخته است. مدعای اصلی ملاصدرا در زمینه معاد جسمانی آن است که انسان موجود در این دنیا همان انسان محشور در آخرت است. او برای اثبات این ادعا اصول چندگانه‌ای ارائه کرده است. پرسش اصلی پیش روی ملاصدرا این‌همانی نفس و بدن است. در نظر او، انسان به بدنی وابسته به نفس که قیام صدوری به نفس دارد در آخرت محشور خواهد شد و از آن‌جا که این بدن و نفس در طی حرکتی واحد از حقیقت مادی خود به تجرد سیر کرده‌اند، وحدت آنها در تمامی اطوار حفظ شده است و بدن محشور در آخرت با بدن دنیوی نه مثلیت، بلکه عینیت دارد. در این مقاله به بررسی اصول و مبانی فلسفه صدرائی در باب تبیین معاد جسمانی پرداخته می‌شود.

معاد جسمانی

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1387 بهمن - اسفند 1387  شماره112

معاد جسمانی

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1388 فروردين 1388  شماره113

معاد روحانی و جسمانی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1367 شماره 78

مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه

نویسنده: مهری چنگی آشتیانی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: علی شیروانی ، استاد مشاور 2: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

معاد جسمانی در کتاب و سنت و در حکمت متعالیه

نویسنده: محمدحسن وکیلی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)

تبیین معاد جسمانی و یگانگی نفس و بدن

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

معاد جسمانی و تناسخ از دیدگاه آقاعلی حکیم

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره10
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397