بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)
چکیده:
پایه و بنیان شکل گیری علوم مختلف مبتنی بر منطق و روش های است که چگونگی تجزیه و تحلیل واقعیت ها را مشخص می سازند. از جمله آنها منطق تکوینی است که دورکیم در علم اجتماعی خویش مدعی استفاده از آن است، به این معنا که در تحقیق واقعیت های اجتماعی لازم است از ساده ترین نمود پدیده های اجتماعی آغاز نماییم تا از این طریق بتوان به انکشاف واقعیت های پیچیده در اجزای ساده دست یافت که این امر با نگاه به اصول فلسفی حکمت متعالیه رویکرد متفاوتی را رقم می زند. مقاله پیش رو با استفاده از روش کتابخانه ای و به شیوه اسنادی درصدد است نشان دهد که هرچند توجه به منطق تکوینی در حکمت متعالیه موضوعیت دارد اما نادیده گرفتن سایر سطوح معرفتی که نقش پررنگ درتولید و پیشرفت علم دارند باعث تقلیل گرایی، نسبی گرایی و... است. در حکمت متعالیه هم بستگی طولی ادراکات، تنوع روشی، توجه به قصد کنشگران، توجه به اصول عقلی و ارتباط وثیق علم با متافیزیک شکل می گیرد و از این طریق ثبات علم و حقیقت محوری آن با بازگشت به باورهای پایه تضمین می گردد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم

نویسنده: صادق مشکاتی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400

بررسی کاشفیت علم از منظر حکمت متعالیه

دانشجو: عیسی مهدوی خو ، استاد مشاور: حسن عبدی ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی کاشفیت علم از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: عیسی مهدوی خو ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مناسبات حکمت متعالیه و علم اجتماعی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45

مناسبات حکمت متعالیه و علم اجتماعی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 دوره 12، شماره 45 (پاییز 1399)

بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52

بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه

دانشجو: سید هادی ساجدی ، استاد مشاور: شمس الله مریجی ، استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه توماس کوهن از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: سیدهادی ساجدی ، استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه ، استاد مشاور 1: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه جلد چهارم

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/04 تا تاریخ: 1397/11/01
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397