منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم

نویسنده: ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400
چکیده:
پایه و بنیان شکل گیری علوم مختلف از جمله علوم اجتماعی مبتنی بر منطقی است که امکان علم و معرفت را فراهم می آورد و چگونگی تجزیه و تحلیل پدیده‎ها و وقایع اجتماعی را مشخص می‎سازد. در این باب دانشمندان و بزرگانی بسیار تفلسف نموده، که از جمله می توان به امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی اشاره نمود. در نظر دورکیم منطق تکوینی که درصدد مشورت با خود چیزها و اشیاءست به جامعه شناسی رنگ و صبغه عینیت می‎بخشد، چرا که تبیین پدیده های اجتماعی را نه در شعورهای فردی و بحث های انتزاعی بلکه در انواع اجتماعی جستجو می کند. بنابراین سلسله تفکرات دورکیم از قبیل شی انگاری پدیده های اجتماعی، تبیین علی و کارکردی، توجه به عمومیت و آمارها و... همه برای تحقق یک علمی آبژکتیو است.

بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)

بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 دوره 10، شماره 1 (تابستان 1401)

متکلمان اشعری و علم منطق

نویسنده: ابراهیم نوئی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32

تاثیر منطق در علم اصول 2

مقاله نشریه: حوزه » سال 1363 شماره 8

ولایت تکوینی

نویسنده: مهدی موری ،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره سیزدهم-زمستان 98

نقش علم منطق در اصطلاح نامه ها

نویسنده: حسین حسن زاده ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 124

نقش علم منطق در اصطلاح نامه ها

نویسنده: حسین حسن زاده ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389   (پياپي 124)، مهر و آبان 1389  شماره4

کارکردهای اجتماعی دین از دیدگاه علامه طباطبایی و دورکیم

نویسنده: فاطمه فریدونی ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

چیستی علم اجتماعی مسلمین

مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » شماره1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397