‌‌‌‌ماکس وبر و بازسازی منطق استعلایی کانت در منطقِ تکوینیِ علم اجتماعی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 3 (پیاپی 23)
چکیده:
هر مجموعه‌ معرفتی، به ضرورت، از روش و منطقی تبعیت می‌کند. وبر از بنیان‌گذاران علم اجتماعی، مدعی است که از منطق تکوینی برای این علم استفاده می‌کند. از سویی وی را از جمله اندیشمندان نوکانتی به حساب می‌آورند، لذا پرسش اصلی مقاله این است که چگونه منطقِ استعلایی کانت در منطقِ تکوینی بازسازی شده است. برای پاسخ به پرسش مذکور، از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است. نتایج حاکی است؛ همان‌گونه که نسبت امرِ پیشینی؛ یعنی فلسفه، و امرِ پسینی؛‌ یعنی علم تجربی، در منطق کانت، معیت است، بدین‌معنا که فلسفه، امکان علم تجربی را فراهم می‌آورد، در منطقِ وبر نیز همین مسأله جاری است؛ البته با تحولات مفهومی که در منطق وبر شکل گرفته است. علم، گران‌بار از ارزش است. ارزش‌ها، بخشی از واقعیت را معنادار می‌سازد. در ذیل ایده‌های ارزش‌گذار، نوع مثالی شکل می‌گیرد؛ هم‌چون نومن‌های کانتی، تعیین حدود می‌کند، تا امر فوق، به واسطه مفهوم امکان عینی از دیدگاه معرفت تعمیمی، کافی؛ و نه ضرورت متافیزیکی، تحقق یابد.

منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم

نویسنده: صادق مشکاتی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400

بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)

تحول و تداوم حاکمیت فاطمی بر اساس نظریه اقتدار سنتی ماکس وبر

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 1- بهار1402 - مسلسل 93

متکلمان اشعری و علم منطق

نویسنده: ابراهیم نوئی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32

تاثیر منطق در علم اصول 2

مقاله نشریه: حوزه » سال 1363 شماره 8

مذهب و نقش آن در بازسازی علوم اجتماعی

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1396

نقش علم منطق در اصطلاح نامه ها

نویسنده: حسین حسن زاده ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 124

نقش علم منطق در اصطلاح نامه ها

نویسنده: حسین حسن زاده ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389   (پياپي 124)، مهر و آبان 1389  شماره4

توحیدگرایی در علم اجتماعی اسلامی

مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1401 دوره 13، شماره 3 (تابستان 1401)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397