متکلمان اشعری و علم منطق

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
چکیده:
منطق‌دانان علم منطق را معیار درستی اندیشه می‌دانند. متکلمان مواضع مختلفی نسبت به این ادعا اتخاذ کرده‌اند، تا آنجا که حتی گاهی رهبران یک جریان و مذهب فکریِ پرحضوری مانند اشاعره در برابر آن ادعا به رویارویی با یکدیگر نیز برخاسته‌اند. کاوش آثار این متکلمان بدان می‌انجامد که آنها نسبت به علم منطق یکسان سخن نگفته‌اند. نتیجۀ تحقیق حاضر آن است که متکلمان اشعری در مواجهه با علم منطق سه دوره را تشکیل داده‌اند: قبل از سده پنجم هجری، مخالفت فراوانی از سوی این متکلمان نسبت به منطق ابراز می‌گردید. با ظهور نوشته‌های غزالی، منطق به فراز می‌رسد. بعد از او، اشاعره سه طیف را تشکیل داده‌اند: بسیاری چون فخرالدین رازی، شمس‌الدین محمد سمرقندی، تفتازانی و شریف جرجانی از باب موافقت وارد شدند، شماری با شدت از تحریم اشتغال به منطق سخن گفته‌اند و کسانی چون تقی‌الدین سبکی کوشیدند به نحوی بین رویکرد موافقان و فتاوای تحریمی وفاقی برقرار کنند.

منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم

نویسنده: صادق مشکاتی ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400

جایگاه و نقش علم کلام و متکلمان در اسلام

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4

تاثیر منطق در علم اصول 2

مقاله نشریه: حوزه » سال 1363 شماره 8

نقش علم منطق در اصطلاح نامه ها

نویسنده: حسین حسن زاده ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 124

نقش علم منطق در اصطلاح نامه ها

نویسنده: حسین حسن زاده ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389   (پياپي 124)، مهر و آبان 1389  شماره4

منطق

کتاب: - 1393

متکلمان مسیحی و قرآن

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 98-99

منطق گزاره‌ای

نويسنده: داود حیدری ، ويراستار: سیدمجید ظهیری ،
کتاب: دانشگاه علوم اسلامی رضوی - 1394
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397