مناظرات کلامى و نقش متکلمان
نویسنده:
حسین مدرسی طباطبایی ترجمه هاشم ایزدپناه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3
چکیده:
فرآیند تکوین اندیشه کلامى در جامعه اسلامى و نقش عقل در این میان، از مباحثى است که در این مقاله مورد بررسى قرار گرفته است. به باور نویسنده براى متکلمان سنى، عقل و استدلال عقلانى مرجع تصمیم گیرنده نهایى بود و براى متکلمان شیعه، عقل ابزار بود و نه منبع. و این مشخصه اصلى تا اواسط قرن سوم هجرى در شیعه باقى مانده بود. با این همه علت عنایت ائمه به متکلمین، دفاع آنان از اصول مکتب تشیع بوده است. هرچند ائمه به آنان خاطرنشان مىساختند که دین قلمرو وحى است و نه عقل.
بحثها و مناظرات کلامى در مباحثى مانند جبر و قدر و صفات بارى، خیلى زود در جامعه اسلامى آغاز شد. این مساله تا حدودى به سبب شیوه طرح این مباحث در قرآن کریم بود که گاه در نظر اول موجب توهم تعارض میان آیات مختلف است، و قسمتى نیز به سبب برخورد افکار مسلمانان با مذاهب غیر اسلامى از راه افراد تازه مسلمان یا تماس با غیر مسلمانان بود. گزارشهایى در منابع هست که بر مبناى آن مشاجرات کلامى بر سر مساله جبر و قدر از زمان پیامبر اکرم(ص) آغاز شده بود (2) . شاید این گزارشها قابل اثبات نباشد، ولى بنا به گزارشهاى قابل اطمینانترى، این گونه بحثها بیست و چند سال پس از رحلت آن حضرت در مکانهایى مانند کوفه (3) و بصره (4) بسیار رایجبود و بزودى بحثهاى دیگرى را در مورد مباحث کلامى دیگر به دنبال آورد و سرانجام به پدیدار شدن مذاهب و فرق کلامى گوناگون در جامعه اسلامى انجامید. بر اساس نقل منابع سنى، عمر، خلیفه دوم، با هر گونه بحث در مباحث مذهبى، حتى با سؤال و تفحص از معنى عبارات و کلمات مشکل در قرآن، مخالف بود و خود هرگز درگیر چنان مباحثى نمىشد (5) و کسانى را که درگیر مىشدند مجازات و تبعید مىکرد (6) . به پیروى از او بیشتر بزرگان اهل سنت نیز با مباحثات کلامى مخالفت کرده (7) و آن را همواره مباحثى غیر اسلامى، با ریشه یهودى یا مسیحى، تلقى مىکردهاند (8).
فرآیند تکوین اندیشه کلامى در جامعه اسلامى و نقش عقل در این میان، از مباحثى است که در این مقاله مورد بررسى قرار گرفته است. به باور نویسنده براى متکلمان سنى، عقل و استدلال عقلانى مرجع تصمیم گیرنده نهایى بود و براى متکلمان شیعه، عقل ابزار بود و نه منبع. و این مشخصه اصلى تا اواسط قرن سوم هجرى در شیعه باقى مانده بود. با این همه علت عنایت ائمه به متکلمین، دفاع آنان از اصول مکتب تشیع بوده است. هرچند ائمه به آنان خاطرنشان مىساختند که دین قلمرو وحى است و نه عقل.
بحثها و مناظرات کلامى در مباحثى مانند جبر و قدر و صفات بارى، خیلى زود در جامعه اسلامى آغاز شد. این مساله تا حدودى به سبب شیوه طرح این مباحث در قرآن کریم بود که گاه در نظر اول موجب توهم تعارض میان آیات مختلف است، و قسمتى نیز به سبب برخورد افکار مسلمانان با مذاهب غیر اسلامى از راه افراد تازه مسلمان یا تماس با غیر مسلمانان بود. گزارشهایى در منابع هست که بر مبناى آن مشاجرات کلامى بر سر مساله جبر و قدر از زمان پیامبر اکرم(ص) آغاز شده بود (2) . شاید این گزارشها قابل اثبات نباشد، ولى بنا به گزارشهاى قابل اطمینانترى، این گونه بحثها بیست و چند سال پس از رحلت آن حضرت در مکانهایى مانند کوفه (3) و بصره (4) بسیار رایجبود و بزودى بحثهاى دیگرى را در مورد مباحث کلامى دیگر به دنبال آورد و سرانجام به پدیدار شدن مذاهب و فرق کلامى گوناگون در جامعه اسلامى انجامید. بر اساس نقل منابع سنى، عمر، خلیفه دوم، با هر گونه بحث در مباحث مذهبى، حتى با سؤال و تفحص از معنى عبارات و کلمات مشکل در قرآن، مخالف بود و خود هرگز درگیر چنان مباحثى نمىشد (5) و کسانى را که درگیر مىشدند مجازات و تبعید مىکرد (6) . به پیروى از او بیشتر بزرگان اهل سنت نیز با مباحثات کلامى مخالفت کرده (7) و آن را همواره مباحثى غیر اسلامى، با ریشه یهودى یا مسیحى، تلقى مىکردهاند (8).
مناظرات کلامى و نقش متکلمان
3/21/1995 12:00:00 AM
آثار کلامی و متکلمان سیستان
استاد راهنما:
محمد تقی سبحانی
، دانشجو:
محمد رضا پیری
،
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1393 - [کارشناسی ارشد]
جایگاه و نقش علم کلام و متکلمان در اسلام
نویسنده:
عبدالله ابراهیم زاده آملی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
متکلمان مسیحی و قرآن
نویسندگان:
هارتمورت یوبستین
،
محمد کاظم رحمتی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 98-99
متکلمان اشعری و علم منطق
نویسنده:
ابراهیم نوئی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
نقش اجماع در اندیشۀ کلامی سید مرتضی
نویسنده:
حیدر بیاتی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 66
نقش مبانی کلامی در نظریه اجتماعی محقق کرکی
نویسنده:
علی دشتی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 49- بهار 1401
گوشهاى از کرامات و مناظرات امام حسن مجتبى ع
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 275