تحلیل ارتباطی مناظرات امام رضا (ع)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
امام رضا علیه السلام
چکیده:
این رساله با عنوان تحلیل ارتباطی مناظرات امام رضا علیه السلام در پی فهم و کشف روش های ارتباطی آن حضرت می باشد و در پاسخ به این پرسش که « امام رضا علیه السلام برای افزایش اثر بخشی مناظرات خود از چه روش هایی بهره گرفته است؟ » ، این فرضیه را مطرح می کند که مؤلفه های شخصیتی و فردی امام رضا ۷ ، مخاطب شناسی امام رضا علیه السلام ، ارائه روشمند پیام، ارائه متناسب پیام با نیاز مخاطب در پرتو رویکردی منطقی وعقلایی مبتنی بر اخلاق ، از جمله عواملی بودند که بر اثر بخشی مناظرات افزود. برای اثبات این فرضیه از مدل ارتباطی هایدر ( مثلث ارتباطی ) الهام گرفته شد ، این مدل بهترین حالت یک ارتباط را زمانی متصوّر می کند که بین اضلاع سه گانه مثلث ارتباطی یعنی پیام فرست ، پیام و مخاطب ، رابطه مثبتی حاکم باشد. و این امر زمانی واقع خواهد شد که پیام فرست عامل و معتقد به محتوای پیام باشد و مخاطب نیز نگرش مثبتی نسبت به پیام فرست داشته باشد و از سویی پیام ارائه شده ، منطبق بر نیازهای اساسی مخاطب باشد. برای تحلیل و بررسی مناظرات لازم می نمود تا ابتدا شرایط سیاسی ، فرهنگیِ دوران معاصر امام رضا علیه السلام بررسی شود و سپس به طرح اجمالی مباحث رجالی مناظرات پرداخته شود و در ادامه با ارائه شواهد استخراج شده از متن مناظرات ، به روش هایی که از ناحیه حضرت رضا علیه السلام مورد استفاده قرار گرفته شده است ، در قالب مختصّات پیام فرست ، مختصّات پیام ، و مختصّات مخاطب اشاره شود. امید آن که روش های ارتباطی حضرت رضا علیه السلام به عنوان الگوی مناسب ، جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات و رفع چالش های پیش روی ادیان و مذاهب ، مورد توجه اربابان معرفت و حقیقت قرار گیرد ودرهمین راستا شاهد مناظراتی اثر بخش و سودمند ، از سوی شیفته گان و دلباخته گان آن حضرت باشیم.
این رساله با عنوان تحلیل ارتباطی مناظرات امام رضا علیه السلام در پی فهم و کشف روش های ارتباطی آن حضرت می باشد و در پاسخ به این پرسش که « امام رضا علیه السلام برای افزایش اثر بخشی مناظرات خود از چه روش هایی بهره گرفته است؟ » ، این فرضیه را مطرح می کند که مؤلفه های شخصیتی و فردی امام رضا ۷ ، مخاطب شناسی امام رضا علیه السلام ، ارائه روشمند پیام، ارائه متناسب پیام با نیاز مخاطب در پرتو رویکردی منطقی وعقلایی مبتنی بر اخلاق ، از جمله عواملی بودند که بر اثر بخشی مناظرات افزود. برای اثبات این فرضیه از مدل ارتباطی هایدر ( مثلث ارتباطی ) الهام گرفته شد ، این مدل بهترین حالت یک ارتباط را زمانی متصوّر می کند که بین اضلاع سه گانه مثلث ارتباطی یعنی پیام فرست ، پیام و مخاطب ، رابطه مثبتی حاکم باشد. و این امر زمانی واقع خواهد شد که پیام فرست عامل و معتقد به محتوای پیام باشد و مخاطب نیز نگرش مثبتی نسبت به پیام فرست داشته باشد و از سویی پیام ارائه شده ، منطبق بر نیازهای اساسی مخاطب باشد. برای تحلیل و بررسی مناظرات لازم می نمود تا ابتدا شرایط سیاسی ، فرهنگیِ دوران معاصر امام رضا علیه السلام بررسی شود و سپس به طرح اجمالی مباحث رجالی مناظرات پرداخته شود و در ادامه با ارائه شواهد استخراج شده از متن مناظرات ، به روش هایی که از ناحیه حضرت رضا علیه السلام مورد استفاده قرار گرفته شده است ، در قالب مختصّات پیام فرست ، مختصّات پیام ، و مختصّات مخاطب اشاره شود. امید آن که روش های ارتباطی حضرت رضا علیه السلام به عنوان الگوی مناسب ، جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات و رفع چالش های پیش روی ادیان و مذاهب ، مورد توجه اربابان معرفت و حقیقت قرار گیرد ودرهمین راستا شاهد مناظراتی اثر بخش و سودمند ، از سوی شیفته گان و دلباخته گان آن حضرت باشیم.
تحلیل ارتباطی مناظرات امام رضا (ع)
3/21/2009 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مناظرات امام رضا (ع) و تأثیر آن در کلام اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیره ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
نویسندگان:
کریم خان محمدی
،
محدثه یوسفی
،
مقاله نشریه: فرهنگ رضوی » سال 1393 زمستان 1393 شماره8
امام رضا (ع) نماد فضیلتها
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 300
رفتارهای اجتماعی امام رضا ع
نویسنده:
سیدسجاد ایزدهی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 119 محرم
نگارش مقاله امام رضا(ع)
نویسنده:
رضا برادران
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1393/10/27 تا تاریخ: 1393/12/20
تحلیل کنشهای متظاهرانه مأمون در مواجهه با امام رضا(ع)
نویسندگان:
کریم خان محمدی
،
محمد رضا انواری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 پاییز 99 - مسلسل 83
تحلیل کارکرد ارتباطی رجزهای یاران امام حسین(ع) در قیام عاشورا
نویسندگان:
علی وحیدی فردوسی
،
محسن الویری
،
مقاله نشریه: مطالعات فرهنگ - ارتباطات » سال 1395 پاييز 1395 شماره35
میهمان امام رضا«ع» (پنج قصه از امام رضا برای کودکان)
نویسنده:
مرتضی دانشمند
،
کتاب: آستان قدس رضوی - 1394