بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه توماس کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
کوهن
،
تامس
،
حکمت متعالیه
،
ملاصدرای شیرازی
،
محمد بن ابراهیم
،
۹۷۹-۱۰۵۰ق.
،
مبانی فلسفی علم
،
هستی علم
چکیده:
نظریه انقلاب های علمی تامس کوهن، یکی از مهمترین نظریه های فلسفه علم می باشد. این نظریه در جامعه علمی جهانی و از جمله کشور ایار ن بسیار مورد توجه قرا رگرفته است، با این وجود در بردارنده مجموعه ای از مبانی فلسفی اسلامی است که از منظر فلسفه اسلامی بسیار مورد تاید می باشد. فصل ها ی پایان نامه با اندیشه های تامس کوهن شروع شده و نشان داده می شود که این اندیشه ها بر چه مبانی فلسفی استوار هستند. سپس آن مبانی فلسفی، از منظر صدر المتالهین مورد نقد قرار می گیرند. مهمترین مبانی نظری فلسفی کوهن عبارتند از:عدم توانایی دانشمندان در رویارویی با واقعیت عریان، تغیر جهان پیرامونی دانشمند با تغیر نظام ندیشه ورزی وی، عدم امکان ارائه معیاری جهت سنجش پارادایمها، غیر هدف بودن طبیعت و در نهایت تلقی علم به عنوان واقعیتی جامعه شناختی، روان شناختی و غیر آنها بر دانشمندا را می پذیرد. اما آن را موجب عدم توانایی انسان در دریافت واقعیت صرف نمی داند. از این رو تغییر نظام فکری دانشمندان موجب تغییر جهان خارج نمی گردد؛ چرا که واقعیتی ثابت و هدفمند در خارج وجود دارد و بر اساس بدیهیات اولیه می توان به سنجش بین پارادایم های حاکی از خارج نائل شد. بر این اساس علم واقعیتی بیش از جنبه های جامعه شناسانه و ورانشناسانه خواهد داشت و در حقیقت آنچه در جامعه تحقق می یابد، تجلی امری مجرد و ماورایی است که در قالب رشته های علمی در جامعه ظهور می یابند. کلید واژه ها: تامس کوهن، حکمت متعالیه، ملاصدرا، مبانی فلسفی علم، هستی علم.
نظریه انقلاب های علمی تامس کوهن، یکی از مهمترین نظریه های فلسفه علم می باشد. این نظریه در جامعه علمی جهانی و از جمله کشور ایار ن بسیار مورد توجه قرا رگرفته است، با این وجود در بردارنده مجموعه ای از مبانی فلسفی اسلامی است که از منظر فلسفه اسلامی بسیار مورد تاید می باشد. فصل ها ی پایان نامه با اندیشه های تامس کوهن شروع شده و نشان داده می شود که این اندیشه ها بر چه مبانی فلسفی استوار هستند. سپس آن مبانی فلسفی، از منظر صدر المتالهین مورد نقد قرار می گیرند. مهمترین مبانی نظری فلسفی کوهن عبارتند از:عدم توانایی دانشمندان در رویارویی با واقعیت عریان، تغیر جهان پیرامونی دانشمند با تغیر نظام ندیشه ورزی وی، عدم امکان ارائه معیاری جهت سنجش پارادایمها، غیر هدف بودن طبیعت و در نهایت تلقی علم به عنوان واقعیتی جامعه شناختی، روان شناختی و غیر آنها بر دانشمندا را می پذیرد. اما آن را موجب عدم توانایی انسان در دریافت واقعیت صرف نمی داند. از این رو تغییر نظام فکری دانشمندان موجب تغییر جهان خارج نمی گردد؛ چرا که واقعیتی ثابت و هدفمند در خارج وجود دارد و بر اساس بدیهیات اولیه می توان به سنجش بین پارادایم های حاکی از خارج نائل شد. بر این اساس علم واقعیتی بیش از جنبه های جامعه شناسانه و ورانشناسانه خواهد داشت و در حقیقت آنچه در جامعه تحقق می یابد، تجلی امری مجرد و ماورایی است که در قالب رشته های علمی در جامعه ظهور می یابند. کلید واژه ها: تامس کوهن، حکمت متعالیه، ملاصدرا، مبانی فلسفی علم، هستی علم.
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه توماس کوهن از منظر حکمت متعالیه
3/20/2012 12:00:00 AM
بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
مباني فلسفي علم سياست برمبناي حكمت متعاليه
نویسنده:
محمد پزشكي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/03/31 تا تاریخ: 1396/04/31
بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
مهدی سلطانی
،
صادق مشکاتی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره1(پیاپی37)
بازخوانی انتقادی منطق تکوینی علم اجتماعی دورکیم از منظر حکمت متعالیه
نویسندگان:
صادق مشکاتی*
،
مهدی سلطانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 دوره 10، شماره 1 (تابستان 1401)
بررسی انتقادی عقلانیت در اندیشه طه عبدالرحمان از منظر حکمت متعالیه و دلالت های آن در علوم اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل انتقادی بنیانهای فلسفی نظریهپردازی ارتباطات، از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - 1394 - [دکترای تخصصی]
بررسی انتقادی مبانی فلسفی نظریات بازنمایی در مطالعات فیلم از منظر آموزه های اسلامی
نویسنده:
حمید میرخندان
، استاد راهنما:
فهیمی فر
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 2:
نعمت الله کرم اللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
بررسی انتقادی مکتب تضاد از منظر حکمت صدرایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]