تحلیل انتقادی نظریه عزیزه هبری پیرامون «عدالت توحیدی» در قرآن کریم
نویسندگان:
علی حسن نیا
،
محمود صیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 81
چکیده:
از نظر عزیزه هبری، توحید اساس آموزههای قرآنی بوده که همه مبانی اسلامی با توجه به آن معنا مییابند. بدین لحاظ او در پردازش نظریه خویش در مورد عدالت در قرآن، ابتدا به اثبات و تبیین توحید قرآنی و سپس به واکاوایی وجوه مختلف عدالت، میزان و تعادل در مخلوقات خداوند، زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی انسانها با نظر به دو مفهوم قرآنی «العدل» و «المیزان» میپردازد. در مقابل، از نظر هبری، غفلت از این نکته موجب گرفتار شدن در استدلال شیطانی، یعنی برتریجویی و لذا نبود عدالت در زندگی مسلمانان میگردد؛ زیرا طبق آیات قرآنی، ابلیس اولین کسی است که مدعی برتری گشته و از سجده به آدم7 امتناع ورزید. با وجود این، نظریه هبری در این زمینه دچار اشکالاتی نیز هست؛ مانند اینکه گزینش و انتخاب حاکم اسلامی در قرآن با بیعت و تساوی آراء مردم نیست و حق انحصاری خداوند است. دیگر اینکه با توجه به تفاوتهای مرد و زن از نگاه قرآنی، عدالت بهمعنای تساوی نیست، بلکه بهمعنای تفاوت است.
از نظر عزیزه هبری، توحید اساس آموزههای قرآنی بوده که همه مبانی اسلامی با توجه به آن معنا مییابند. بدین لحاظ او در پردازش نظریه خویش در مورد عدالت در قرآن، ابتدا به اثبات و تبیین توحید قرآنی و سپس به واکاوایی وجوه مختلف عدالت، میزان و تعادل در مخلوقات خداوند، زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی انسانها با نظر به دو مفهوم قرآنی «العدل» و «المیزان» میپردازد. در مقابل، از نظر هبری، غفلت از این نکته موجب گرفتار شدن در استدلال شیطانی، یعنی برتریجویی و لذا نبود عدالت در زندگی مسلمانان میگردد؛ زیرا طبق آیات قرآنی، ابلیس اولین کسی است که مدعی برتری گشته و از سجده به آدم7 امتناع ورزید. با وجود این، نظریه هبری در این زمینه دچار اشکالاتی نیز هست؛ مانند اینکه گزینش و انتخاب حاکم اسلامی در قرآن با بیعت و تساوی آراء مردم نیست و حق انحصاری خداوند است. دیگر اینکه با توجه به تفاوتهای مرد و زن از نگاه قرآنی، عدالت بهمعنای تساوی نیست، بلکه بهمعنای تفاوت است.
تحلیل انتقادی نظریه عزیزه هبری پیرامون «عدالت توحیدی» در قرآن کریم
3/20/2016 12:00:00 AM
نظریه قدرت در قرآن کریم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1394 - [پایان نامه دکترا]
تحلیل چندصدایی در قرآن کریم براساس نظریه منطق مکالمه میخاییل باختین
نویسنده:
غلام رضا پیروز
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1
جستاری پیرامون عدالت عرفی
نویسندگان:
محمد مهریزی ثانی
،
احمد باقری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 2
تحلیل و بررسی نظریه عدالت علامه طباطبائی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی » کرسی ترویجی - 1397
الگوسازی اخلاق توحیدی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد ابوطالبی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
تحلیل مهندسی توحیدی تمدن مهدوی
نویسندگان:
خدامراد سلیمیان
،
امیرعباس خسروی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1401 دوره 11، شماره 42 (پاییز 1401)
تحلیل و نقد نظریه عدالت جان رالز در فلسفه اخلاق
استاد راهنما:
احمد واعظی
، دانشجو:
هژیر مهری علی ابادی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]