جستاری پیرامون عدالت عرفی

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 2
چکیده:
«عرف»، سهمی مهم در استقرار عدالت که فلسفه و هدف غائی همه مکاتب حقوقی است، دارد؛ به‌گونه‌ای که اکثر نظام‌های حقوقی، آن را مهم‌ترین منبع وضع قانون می‌دانند.
در نظام حقوقی اسلام، شناسایی عرف به عنوان مبنای اعتبار احکام، محل تردید می باشد چرا که تنها منشأ اعتبار، اراده شارع است. با این وجود شارع هیچ گاه درصدد نفی مطلق ِعرف و قواعد آن نبوده و در مواردی بر اعتبار آن صحه گذاشته است.
در کتب فقهی و اصولی نیز از عرف و عادت کم و بیش سخن رفته است اما بررسی آنها نشان می‌دهد که فقیهان، عرف را به عنوان منبع استنباط به رسمیت نمی‌شناسند و در تبیین حکم مسائل فقهی نیز صرفاً در مواردی کم‌شمار به آن استناد می کنند به گونه‌ای که از نظر فقیهان عرف تنها به عنوان ملاک در تمییز مفاهیم و تعیین مصادیق نقش دارد.
بر اساس یافته های این تحقیق؛ عرفی که ریشه در قواعد فطری، ارزشهای اخلاقی و اصول عقلی دارد می تواند به عنوان ملاک و معیار در تشخیص عدالت سهم داشته باشد و لحاظ گردد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

فقه و مصالح عرفی

نویسنده: حسین صابری ،
کتاب: - 1384

عرفى شدن دین، فرد، جامعه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21

روش شناخت فقهی موضوعات عرفی

نویسنده: حجت الله بیات ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 2

سخنى پیرامون مباحثه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1363 شماره 4

تاملی پیرامون آزاداندیشی

نویسنده: حسین ایزدی ،
مقاله نشریه: کیهان فرهنگی » سال 1391 خرداد و تير 1391  شماره306-307

سفسطۀ «عشق عُرفی» در وضعیتِ پُست‌مدرن

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 1 (پیاپی 5)

شناسایی موضوع عقد در ضمان عرفی

مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 103
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397