تحلیل چندصدایی در قرآن کریم براساس نظریه منطق مکالمه میخاییل باختین
نویسنده:
غلام رضا پیروز
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1
چکیده:
میخاییل باختین یکی از بزرگترین نظریهپردازان قرن بیستم، مفاهیم کلیدی گفت وگو و چندآوایی را در عرصۀ رویکردهای زبانی و ادبی ارائه کرده است. نظریههای باختین بر مفهوم دیالوگ استوار است که از نظر وی از سه عنصر تشکیل میشود: سخنگو، شنونده- مخاطب و رابطۀ میانِ سخنگو و شنونده. او مفهوم دیالوگ را در تقابل با مفهوم مونولوگ (تکصدایی) قرار میدهد که توسط یک نهاد، یک فرد و یک قدرت به کار گرفته میشود. باختین با زبانِ تک آوا به نفعِ زبانِ چندآوا مخالفت میکند. متنی که تک آوا باشد در خدمتِ نظام سلطه و هژمونیِ گروههای استبدادی قرار میگیرد و تنها متون چندصدایی و تعدد صداها، منویاتِ جوامعِ فرودست و زیرِسلطه را انعکاس میدهد. در این مقاله برخلاف دیدگاه نظریهپردازانی که قرآن کریم را متعلقّ به جوامعِ اساطیری و کلاسیک میدانند که نظا م تک آوا را تقویت میکند، درنظر است براین تلقّی تکیه گردد که با توجّه به ظرفیتها و قابلیتهای ماهوی قرآن کریم این اثر را باید یک کتابِ چندآوا درنظر گرفت که در جای جایِ این اثرِ متعالی، تئوری منطقِ مکالمۀ باختین قابل رصد و مشاهده است.
میخاییل باختین یکی از بزرگترین نظریهپردازان قرن بیستم، مفاهیم کلیدی گفت وگو و چندآوایی را در عرصۀ رویکردهای زبانی و ادبی ارائه کرده است. نظریههای باختین بر مفهوم دیالوگ استوار است که از نظر وی از سه عنصر تشکیل میشود: سخنگو، شنونده- مخاطب و رابطۀ میانِ سخنگو و شنونده. او مفهوم دیالوگ را در تقابل با مفهوم مونولوگ (تکصدایی) قرار میدهد که توسط یک نهاد، یک فرد و یک قدرت به کار گرفته میشود. باختین با زبانِ تک آوا به نفعِ زبانِ چندآوا مخالفت میکند. متنی که تک آوا باشد در خدمتِ نظام سلطه و هژمونیِ گروههای استبدادی قرار میگیرد و تنها متون چندصدایی و تعدد صداها، منویاتِ جوامعِ فرودست و زیرِسلطه را انعکاس میدهد. در این مقاله برخلاف دیدگاه نظریهپردازانی که قرآن کریم را متعلقّ به جوامعِ اساطیری و کلاسیک میدانند که نظا م تک آوا را تقویت میکند، درنظر است براین تلقّی تکیه گردد که با توجّه به ظرفیتها و قابلیتهای ماهوی قرآن کریم این اثر را باید یک کتابِ چندآوا درنظر گرفت که در جای جایِ این اثرِ متعالی، تئوری منطقِ مکالمۀ باختین قابل رصد و مشاهده است.
تحلیل چندصدایی در قرآن کریم براساس نظریه منطق مکالمه میخاییل باختین
3/20/2012 12:00:00 AM
نظریه اخلاق هنجاری اسلام براساس قرآن کریم
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
نظریه قدرت در قرآن کریم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1394 - [پایان نامه دکترا]
توان سنجی منطق فازی در تفسیر قرآن کریم
نویسندگان:
سید مصطفی احمدزاده*
،
سیدمجید ظهیری
،
مقاله نشریه: فلسفه و کلام » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره101
تحلیل انتقادی نظریه عزیزه هبری پیرامون «عدالت توحیدی» در قرآن کریم
نویسندگان:
علی حسن نیا
،
محمود صیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 81
تحلیل گفتمان انتقادی داستان حضرت موسی (ع) در قرآن کریم (براساس الگوی نورمن فرکلاف)
نویسندگان:
پیمان صالحی
،
طاهره افشار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 92
الگوی اسلامی پیشرفت براساس مفاهیم قرآن کریم
نویسندگان:
نجف لکزایی*
،
محمد سنقری
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1394 بهار 1394 شماره8
منطق پاسخدهی قرآن: ساخت و اجرای مدل تحلیل دادهها، فرضیهسازی و نظریهپردازی درباره روششناسی قرآن کریم
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1394
تحلیل معناشناختی حسنات و اعمال صالح در قرآن کریم بر اساس نظریۀ ایزوتسو
نویسنده:
طاهره محسنی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 18
تحلیل متن شناختی سوره لقمان براساس نظریه کنش گفتار سرل
نویسندگان:
فاطمه عقدایی
،
حسین خاکپور
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 10