نظریه قدرت در قرآن کریم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
چکیده:
در تحلیل نظریه قدرت آنچه اهمیت دارد، عناصر تشکیل دهنده قدرت و چگونگی ارتباط بین آنها است. مسأله رساله حاضر بررسی نظریه قدرت از منظر قرآن کریم با تمرکز بر منشاء، مؤلفهها، لایه¬ها، انواع، منابع، ابزار، توزیع و کنترل قدرت و چگونگی ارتباط بین آنها می¬باشد. روش تحلیل رساله نیز بر اساس تفسیر موضوعی قرآن کریم بهرهگیری توأمان از روش استخراجی (درون قرآنی) و استنطاقی یا برون قرآنی شهید صدر می¬باشد. از منظر قرآن کریم قدرت به مطلوب و نا مطلوب تقسیم میشود که مشروع یا نامشروع بودن قدرت سیاسی را در پی دارد. سه مؤلفه غالب قدرت عبارتند از: عامل قدرت، تابع قدرت و هدف قدرت. از منظر قرآن کریم، عامل قدرت و هدف قدرت، به مطلوب و نامطلوب تقسیم می شود و هر کدام دارای ویژگیهایی است. عاملان قدرت مطلوب عبارتند از: انبیاء، امامان و صالحان. عاملان قدرت نامطلوب نیز عبارتند از: ائمه کفر، مترفین و طاغیان. تابع قدرت در قرآن کریم، تحت تأثیر دوگانه حق و تکلیف، به شکلگیری رابطه دو سویه بین عامل قدرت و تابع قدرت کمک میکند. اهداف قدرت مطلوب عبارتند از: بندگی، سعادت، عدالت و امنیت. قدرت نامطلوب نیز از منظر قرآن اهداف زیر را پیگیری می¬کند: سلطه و استبداد، حفظ قدرت و سود انگاری. سه لایه قدرت عبارتند از: آشکار، نیمه پنهان و پنهان. هر کدام از این لایهها متناسب با خود ابزار و منابعی را میطلبند. قدرت آشکار با ابزار تنبیهی و منبع شخصیت، قدرت نیمه پنهان با ابزار تشویقی و منبع مالکیت و قدرت پنهان با ابزار اقناعی و منبع سازمان، به شکلگیری نظریه قدرت کمک میکنند. از منظر قرآن کریم توزیع قدرت از دو مسیر قانونگرایی و مشارکت مردم در اجراء صورت میگیرد. و کنترل و مهار قدرت نیز از دو طریق کنترل و مهار درونی و کنترل و مهار بیرونی اتفاق میافتد. راهکاهای پیشگیری از فساد قدرت سیاسی عبارتند از: امانت دانستن قدرت سیاسی، نقدپذیری و پرهیز از استبداد رأی و مشورت با مردم در تصمیم سازیها است. واژههای کلیدی: قرآن کریم، تفسیر موضوعی، نظریه قدرت سیاسی، ابعاد قدرت سیاسی.
در تحلیل نظریه قدرت آنچه اهمیت دارد، عناصر تشکیل دهنده قدرت و چگونگی ارتباط بین آنها است. مسأله رساله حاضر بررسی نظریه قدرت از منظر قرآن کریم با تمرکز بر منشاء، مؤلفهها، لایه¬ها، انواع، منابع، ابزار، توزیع و کنترل قدرت و چگونگی ارتباط بین آنها می¬باشد. روش تحلیل رساله نیز بر اساس تفسیر موضوعی قرآن کریم بهرهگیری توأمان از روش استخراجی (درون قرآنی) و استنطاقی یا برون قرآنی شهید صدر می¬باشد. از منظر قرآن کریم قدرت به مطلوب و نا مطلوب تقسیم میشود که مشروع یا نامشروع بودن قدرت سیاسی را در پی دارد. سه مؤلفه غالب قدرت عبارتند از: عامل قدرت، تابع قدرت و هدف قدرت. از منظر قرآن کریم، عامل قدرت و هدف قدرت، به مطلوب و نامطلوب تقسیم می شود و هر کدام دارای ویژگیهایی است. عاملان قدرت مطلوب عبارتند از: انبیاء، امامان و صالحان. عاملان قدرت نامطلوب نیز عبارتند از: ائمه کفر، مترفین و طاغیان. تابع قدرت در قرآن کریم، تحت تأثیر دوگانه حق و تکلیف، به شکلگیری رابطه دو سویه بین عامل قدرت و تابع قدرت کمک میکند. اهداف قدرت مطلوب عبارتند از: بندگی، سعادت، عدالت و امنیت. قدرت نامطلوب نیز از منظر قرآن اهداف زیر را پیگیری می¬کند: سلطه و استبداد، حفظ قدرت و سود انگاری. سه لایه قدرت عبارتند از: آشکار، نیمه پنهان و پنهان. هر کدام از این لایهها متناسب با خود ابزار و منابعی را میطلبند. قدرت آشکار با ابزار تنبیهی و منبع شخصیت، قدرت نیمه پنهان با ابزار تشویقی و منبع مالکیت و قدرت پنهان با ابزار اقناعی و منبع سازمان، به شکلگیری نظریه قدرت کمک میکنند. از منظر قرآن کریم توزیع قدرت از دو مسیر قانونگرایی و مشارکت مردم در اجراء صورت میگیرد. و کنترل و مهار قدرت نیز از دو طریق کنترل و مهار درونی و کنترل و مهار بیرونی اتفاق میافتد. راهکاهای پیشگیری از فساد قدرت سیاسی عبارتند از: امانت دانستن قدرت سیاسی، نقدپذیری و پرهیز از استبداد رأی و مشورت با مردم در تصمیم سازیها است. واژههای کلیدی: قرآن کریم، تفسیر موضوعی، نظریه قدرت سیاسی، ابعاد قدرت سیاسی.
نظریه قدرت در قرآن کریم
3/21/2015 12:00:00 AM
نظریه قدرت در قرآن کریم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1394 - [پایان نامه دکترا]
مؤلفه های قدرت سیاسی در قرآن کریم
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک
،
حسین احمدی سفیدان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 شماره 66 - تابستان 93
مولفه های قدرت سیاسی در قرآن کریم
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک
،
حسین احمدی سفیدان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 (پياپي 66)، تابستان 1393 شماره2
انواع قدرت نرم از دیدگاه قرآن کریم
نویسندگان:
حمید حبیبی*
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: امنیت ملی » سال 1397 تابستان 1397 شماره28
غایات قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1401 دوره 19، شماره 68 (بهار 1401)
نظریه اخلاق هنجاری اسلام براساس قرآن کریم
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
اهداف و کارکرد قدرت سیاسی مطلوب از منظر قرآن کریم
نویسندگان:
سیدکاظم سیدباقری
،
بتول ملاشفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1394 شماره 69 - بهار94
مولفه های نظریه هنجاری رسانه های جمعی در قرآن کریم
مقاله نشریه: اسلام و علوم اجتماعی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره19