واکاوی نظریه "اصل معنایی" در معجم المقاییس اللغه ابن فارس و التحقیق فی کلمات القرآن الکریم مصطفوی (بررسی کاربردی برخی واژگان قرآنی)
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 13
چکیده:
دو فرهنگلغت مشهور، معجم مقاییس اللغه و کتاب التحقیق، در فهم واژگان از نظریه "اصل معنایی" بهره جستهاند. این نظریه به طور جدی و گسترده توسط ابن فارس مطرح گردید. در این نظریه معنای استعمالی واژه، به عنوان اصل و بُن و گوهر معنایی واژه مطرح گشته به طوری که معنای اصل با تطوّر و تغییر هیئت واژه باقی می ماند. مطابق نظریه ابن فارس، هر واژه میتواند دارای اصلهای متعدد معنایی باشد و هر کدام از اصول در فهم عمیق واژه تأثیر بهسزایی دارند، اما نظریه اصل، نزد مرحوم مصطفوی بر این استوار است که هر ریشه لغوی دارای تنها یک اصل معنایی است و سایر معانیِ مناسب، به آن اصل باز میگردند. با توجه به آنچه در این جستار میآید، نتایج زیر حاصل است: 1. شناسایی و بازگرداندن اصول معنایی واژه به یک اصل، کاری اجتهادی است و الزاما اجتهاد لغوی حاکی از راهیابی به معنای حقیقی کلمه نخواهد بود2. کتاب التحقیق با وجود پذیرش اجمالی نظریه اصل واحد معناییِ ابن فارس، گاهی با مصادیق متعدد اصول معنایی مورد ادعای وی مخالفت میورزد و گاه به تصحیح و تبیین مصادیق مذکور در معجم مقاییس اللغه میپردازد. 3. در مواردی که ابن فارس برای واژه ای اصل معنایی ذکر نکرده است، صاحب التحقیق سکوت و توقف میکند 4. تلاش صاحب کتاب التحقیق برای ارائه اصل واحد معنایی هرچند یک اجتهاد لغوی برخاسته از تسلط وی بر دانشهای لفظی بهشمار میآید، اما خالی از تکلف نیست.
دو فرهنگلغت مشهور، معجم مقاییس اللغه و کتاب التحقیق، در فهم واژگان از نظریه "اصل معنایی" بهره جستهاند. این نظریه به طور جدی و گسترده توسط ابن فارس مطرح گردید. در این نظریه معنای استعمالی واژه، به عنوان اصل و بُن و گوهر معنایی واژه مطرح گشته به طوری که معنای اصل با تطوّر و تغییر هیئت واژه باقی می ماند. مطابق نظریه ابن فارس، هر واژه میتواند دارای اصلهای متعدد معنایی باشد و هر کدام از اصول در فهم عمیق واژه تأثیر بهسزایی دارند، اما نظریه اصل، نزد مرحوم مصطفوی بر این استوار است که هر ریشه لغوی دارای تنها یک اصل معنایی است و سایر معانیِ مناسب، به آن اصل باز میگردند. با توجه به آنچه در این جستار میآید، نتایج زیر حاصل است: 1. شناسایی و بازگرداندن اصول معنایی واژه به یک اصل، کاری اجتهادی است و الزاما اجتهاد لغوی حاکی از راهیابی به معنای حقیقی کلمه نخواهد بود2. کتاب التحقیق با وجود پذیرش اجمالی نظریه اصل واحد معناییِ ابن فارس، گاهی با مصادیق متعدد اصول معنایی مورد ادعای وی مخالفت میورزد و گاه به تصحیح و تبیین مصادیق مذکور در معجم مقاییس اللغه میپردازد. 3. در مواردی که ابن فارس برای واژه ای اصل معنایی ذکر نکرده است، صاحب التحقیق سکوت و توقف میکند 4. تلاش صاحب کتاب التحقیق برای ارائه اصل واحد معنایی هرچند یک اجتهاد لغوی برخاسته از تسلط وی بر دانشهای لفظی بهشمار میآید، اما خالی از تکلف نیست.
واکاوی نظریه "اصل معنایی" در معجم المقاییس اللغه ابن فارس و التحقیق فی کلمات القرآن الکریم مصطفوی (بررسی کاربردی برخی واژگان قرآنی)
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی و معرفی معجم اعراب الفاظ القرآن الکریم
نویسنده:
محمد هادی مؤذن جامی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1376 شماره 44
اندیشه های قرآنی علامه عسکری در کتاب القرآن الکریم و روایات المدرستین
نویسنده:
علی صادقی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1386 شماره 16
ترجمه کتاب اصول اخلاق زیست پزشکی(نقد و بررسی نظریه اصل گرایی در اخلاق کاربردی)
مجری:
سید رحیم راستی تبار
،
طرح پژوهشی: » از تاریخ: 1395/08/01 تا تاریخ: 1397/08/01
بررسی شبکۀ معنایی حبّ در پرتو واژگان جانشین و متقابل در قرآن
نویسندگان:
فاطمه قربانی لاکتراشانی
،
ابراهیم فلاح
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 13
بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان
نویسندگان:
علی خالدی سردشتی
،
سید محمد موسوی بفرویی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 20
خوانشی کانتی از اخلاق قرآنی: بررسی دستور الاخلاق فی القرآن و ترجمه فارسی آن
نویسنده:
حسن اسلامی اردکانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 175
بررسی و نقد مبانی نظریه مشروعیت در اندیشه سیاسی ابن تیمیه
نویسندگان:
مهدی تراب پور
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1394 (پياپي 15)، پاييز و زمستان 1394 شماره2
انگاره ی ضرورت واکاوی علوم قرآنی در منابع غیر مستقل؛ مطالعه ی موردی تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان
نویسندگان:
سید مهدی رحمتی
،
فاطمه حاجی اکبری
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 4
سنت جهانی دفاع از شعر و بررسی دیدگاه های عبدالقادر جرجانی در کتاب دلائل الإعجاز فی القرآن
نویسنده:
فرزاد قائمی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1
تحلیلی قرآنی پیرامون تعارض «رضا به قضا» و «دعا برای تغییر قضا» با رویکرد اخلاق بندگی (در تطابق نظریه ابن عربی و نظریه رقیب)
نویسندگان:
مهدیه سادات مستقیمی
،
نسیم سادت مرتضوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 109