بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان
نویسندگان:
علی خالدی سردشتی
،
سید محمد موسوی بفرویی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 20
چکیده:
امام علی7 در نهج البلاغه با به کار گیری بهترین شیوههای بلاغت، مانند آرایههای بیانی (تشبیه، استعاره و کنایه) و بخش نخست موسیقی درونی کلام؛ یعنی صنایع لفظی و معنوی بدیعی، زیبایی خاصی را در بیان مقاصد خود پدید آورده است. این جستار مرتبط با بخش دوم موسیقی درونی کلام است و به بحث معنا شناسی آوا در گسترۀ شناسایی و بررسی انواع مصوت و حروف و واژه در این خطبه می پردازد.تصویرپردازی شیوهای است که نویسنده یا گوینده با استفاده از آن، مفاهیم ذهنی مورد نظر را به مخاطب منتقل میسازد و مانند تابلویی آنها را دربرابر ذهن او مجسم میکند. این روش بیانی به فراوانی در نهج البلاغه کاربرد دارد. دقت و ظرافت در گزینش حروف و واژگان، اصوات و ریتم آنها معنایی زیبا در کلام پدید میآورد. با توجه به آنچه گذشت، پژوهش حاضر بخش اول از موسیقی درونی (معنا شناسی آوا) و روشهای به کارگیری حروف و واژگان در خطبۀ شقشقیه را که از خطبههای مشهور نهج البلاغه به شمار میرود و دربر دارندۀ مضامین سیاسی، اخلاقی، تاریخی و اعتقادی برجسته است، بررسی و واکاوی مینماید تا با روشن ساختن ذهن مخاطب خود گوشهای از زیباییهای نهج البلاغه را از این منظر به تصویر بکشد. برآیند مقاله حکایت از آن دارد که در نهج البلاغه ارتباط و انسجام آواها با معانی به طور دقیق و به صورت منسجم قابل مشاهده میباشد و مجموعۀ اصوات و حروف و واژگان با معانی خود از تناسب و هماهنگی کامل برخوردار هستند.
امام علی7 در نهج البلاغه با به کار گیری بهترین شیوههای بلاغت، مانند آرایههای بیانی (تشبیه، استعاره و کنایه) و بخش نخست موسیقی درونی کلام؛ یعنی صنایع لفظی و معنوی بدیعی، زیبایی خاصی را در بیان مقاصد خود پدید آورده است. این جستار مرتبط با بخش دوم موسیقی درونی کلام است و به بحث معنا شناسی آوا در گسترۀ شناسایی و بررسی انواع مصوت و حروف و واژه در این خطبه می پردازد.تصویرپردازی شیوهای است که نویسنده یا گوینده با استفاده از آن، مفاهیم ذهنی مورد نظر را به مخاطب منتقل میسازد و مانند تابلویی آنها را دربرابر ذهن او مجسم میکند. این روش بیانی به فراوانی در نهج البلاغه کاربرد دارد. دقت و ظرافت در گزینش حروف و واژگان، اصوات و ریتم آنها معنایی زیبا در کلام پدید میآورد. با توجه به آنچه گذشت، پژوهش حاضر بخش اول از موسیقی درونی (معنا شناسی آوا) و روشهای به کارگیری حروف و واژگان در خطبۀ شقشقیه را که از خطبههای مشهور نهج البلاغه به شمار میرود و دربر دارندۀ مضامین سیاسی، اخلاقی، تاریخی و اعتقادی برجسته است، بررسی و واکاوی مینماید تا با روشن ساختن ذهن مخاطب خود گوشهای از زیباییهای نهج البلاغه را از این منظر به تصویر بکشد. برآیند مقاله حکایت از آن دارد که در نهج البلاغه ارتباط و انسجام آواها با معانی به طور دقیق و به صورت منسجم قابل مشاهده میباشد و مجموعۀ اصوات و حروف و واژگان با معانی خود از تناسب و هماهنگی کامل برخوردار هستند.
بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان
3/20/2020 12:00:00 AM
بسامدهای هیجانی و سحرانگیزی بلاغی«خطبة شقشقیه»
نویسندگان:
هانیه مجیدی
،
یحیی علیزاده تیمورلویی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 15
بررسی شبکۀ معنایی حبّ در پرتو واژگان جانشین و متقابل در قرآن
نویسندگان:
فاطمه قربانی لاکتراشانی
،
ابراهیم فلاح
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 13
تغییر معنایی در واژگان قرآن بررسی رابطه بینامتنی قرآن با شعر جاهلی
نویسنده:
سید حسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 74
تغییر معنایی در واژگان قرآن ؛ بررسی رابطه بینامتنی قرآن با شعر جاهلی
نویسنده:
سیدحسین سیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 بهار 1394 شماره74
هستیشناسی : مبانی شکلگیری و جایگاه و کاربرد آن در علم اطلاعات و وب معنایی
نویسندگان:
رسول سعادت (نویسنده مسئول)
،
مظفر چشمه سهرابی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398
مرکزیت معنایی ولایت سیاسی فقیه در اندیشه سیاسی امام خمینی و جایگاه مردم در آن
نویسندگان:
نجف لک زایی*
،
علی اکبر باقری
،
مقاله نشریه: پژوهش های انقلاب اسلامی » سال 1392 پاييز 1392 شماره6
بررسی پیدایی نفس و ارتباط آن با جاودانگی در اندیشۀ ارسطو و ابنسینا
نویسندگان:
سیدمحمد معصومی
،
اعظم جانجان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 35
بررسی کاربرد واژگان عدالت و تمدن ونسبت آن ها با یکدیگر در قرآن
نویسنده:
محمد باغستانی کوزه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 81
بررسی نقش فلسفه اسلامی و جایگاه آن در تمدن اسلامی
نویسنده:
حسن عبدی*
،
مقاله نشریه: فصلنامه تمدن پژوهی » سال 1401 دوره 1، شماره 1 (بهار 1401)