تحلیلی قرآنی پیرامون تعارض «رضا به قضا» و «دعا برای تغییر قضا» با رویکرد اخلاق بندگی (در تطابق نظریه ابن عربی و نظریه رقیب)
نویسندگان:
مهدیه سادات مستقیمی
،
نسیم سادت مرتضوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 109
کلیدواژه:
دعا/ انبیا/ ابن عربی/ رضا/ قضا و قدر
چکیده:
مسأله دعا به درگاه خدا برای تغییر قضا و مسأله راضی بودن به قضا و قدر الهی از منظری ممکن است ناهمساز و متعارض تلقی شوند؛ زیرا دعا به درگاه خدا یا برای تغییر شرایط موجود و رفع دشواری و بلاست، یا برای رسیدن به شرایط مطلوب و مفقود است و این امر به ظاهر مستلزم نارضایتی از وضع موجود میباشد. بدین جهت دو دیدگاه رقیب در میان اهل معرفت شکل گرفته است. دیدگاه نخست که متعلق به «ابن عربی» میباشد، معتقد است تسلیم مطلق در برابر مقدرات الهی و عدم شکایت از بلیات به درگاه خدا، نوعی سوء ادب در آداب بندگی است و نزاع پنهان عبد با ربوبیت خدا را در خود نهفته دارد. در نقطه مقابل، نظریه رقیب دیگری مطرح شده که خودداری از طلب حاجات خاص و پرهیز از اصرار بر خواستههای خود را مقتضای تسلیم محض در برابر قضای الهی دانسته و آن را با اخلاق بندگی نیز سازگارتر میداند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف معرفی نظریه جامعتر، مؤلفهها و محورهای اصلی این دو نظریه را شناسایی و به تفکیک بیان نموده و هر یک از آنها را در سنجه آیات قرآنی ارزیابی نموده است. از یافتههای بحث این است که توجه به مراتب و اقسام دعا میتواند در برخی وجوه میان این دو نظریه جمع نموده و رفع تعارض نماید. از دیگر ثمرات بحث این بوده که با تحلیل تطبیقی این دو نظریه، سعی نموده ارجحیت نظر ابن عربی از منظر اخلاق بندگی را با چند دلیل مدلل نماید.
مسأله دعا به درگاه خدا برای تغییر قضا و مسأله راضی بودن به قضا و قدر الهی از منظری ممکن است ناهمساز و متعارض تلقی شوند؛ زیرا دعا به درگاه خدا یا برای تغییر شرایط موجود و رفع دشواری و بلاست، یا برای رسیدن به شرایط مطلوب و مفقود است و این امر به ظاهر مستلزم نارضایتی از وضع موجود میباشد. بدین جهت دو دیدگاه رقیب در میان اهل معرفت شکل گرفته است. دیدگاه نخست که متعلق به «ابن عربی» میباشد، معتقد است تسلیم مطلق در برابر مقدرات الهی و عدم شکایت از بلیات به درگاه خدا، نوعی سوء ادب در آداب بندگی است و نزاع پنهان عبد با ربوبیت خدا را در خود نهفته دارد. در نقطه مقابل، نظریه رقیب دیگری مطرح شده که خودداری از طلب حاجات خاص و پرهیز از اصرار بر خواستههای خود را مقتضای تسلیم محض در برابر قضای الهی دانسته و آن را با اخلاق بندگی نیز سازگارتر میداند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف معرفی نظریه جامعتر، مؤلفهها و محورهای اصلی این دو نظریه را شناسایی و به تفکیک بیان نموده و هر یک از آنها را در سنجه آیات قرآنی ارزیابی نموده است. از یافتههای بحث این است که توجه به مراتب و اقسام دعا میتواند در برخی وجوه میان این دو نظریه جمع نموده و رفع تعارض نماید. از دیگر ثمرات بحث این بوده که با تحلیل تطبیقی این دو نظریه، سعی نموده ارجحیت نظر ابن عربی از منظر اخلاق بندگی را با چند دلیل مدلل نماید.
تحلیلی قرآنی پیرامون تعارض «رضا به قضا» و «دعا برای تغییر قضا» با رویکرد اخلاق بندگی (در تطابق نظریه ابن عربی و نظریه رقیب)
1/1/1402 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تفسیر واژگان «عربی و لسان عربی» در قرآن با رویکرد تحلیلی انتقادی
نویسندگان:
جعفر فیروزمندی بندپی
،
زهره نریمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 103
مقایسه غایت شناسی در اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی با تاکید بر آراء بوعلی و ابن عربی
استاد راهنما:
علی شیروانی
، استاد مشاور:
یارعلی کردفیروزجایی
،
محمدمهدی گرجیان
، دانشجو:
محمد رسول روزبه
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [پایان نامه دکترا]
دلالت های تشبیه زنان به حرث در آیه 223 سوره بقره با رویکرد تحلیلی ـانتقادی آراء نواندیشان معاصر پیرامون آن
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 2
بررسی کارکرد معنابخشی دعا و نیایش به حیات بشر در منظومه دین با تأکید بر نظریه کاتینگهام
نویسنده:
مجتبی عطارزاده
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
نسبت اخلاق و امر سیاسی در منظومه فکری امام علی (ع) با رویکرد به کلام 216 نهج البلاغه
نویسندگان:
الناز پروانه زاد
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: جستار های سیاسی معاصر » سال 1391 (پياپي 5)، بهار و تابستان 1391 شماره1
واکاوی محتوایی و ساختاری مسئلۀ رؤیت خدا در اشعار عطار نیشابوری (با رویکرد به آیات قرآنی و دیدگاههای کلامی معتزله و اشاعره)
نویسندگان:
کامران پاشایی فخری
،
ندا یانس
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 22