تاملى در ادله حجیت استصحاب
نویسنده:
محسن موسوی گرگانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 12
چکیده:
یکى از ادله و مدارکى که فقها و مجتهدان در تمام ابواب فقه آن را به کار مىگیرند و گویا بدون آن در بسیارى از مسائل دچار سردرگمى خواهند شد، ابقاى التسابقه است که در اصطلاح، آن را استصحاب مىگویند. و به سبب همین اهمیت است که متاخرین از اصولیین توجه خاصى به استصحاب داشته و کتابهایى در باره آن تالیف نمودهاند. البته در این جا تصمیم نداریم بحثى را در باره استصحاب مطرح کنیم، بلکه تنها چیزى که در این مقاله مىخواهیم مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، سند و مدارک استصحاب است. زیرا بسیارى از کلمات از آن حکایت دارد که مدرک استصحاب، روایاتى است که از حیثسند، متواتر یا مستفیضند و از حیث دلالت، تردیدبردار نیستند; و این معنى تقریبا در کلمات متاخرین مورد قبول واقع شده است. از طرف دیگر، قدماى ما در حالى که حجیت استصحاب را پذیرفتهاند، نامى از روایاتى که بر آن معنى دلالت کند به میان نیاوردهاند بلکه متعرض امور دیگرى شدهاند و چنین خیال کرده اند که دلالت آن امور بر حجیت استصحاب تردیدبردار نیست. و این امور، همان چیزهایى است که به گمان متاخرین، کمترین ارزشى براى اعتبار استصحاب ندارد; و بدرستى که این قضیه منعکسه، موجب تعجب و شگفتى است. چه، این حق براى هرکسى محفوظ است که بگوید: اگر روایت معتبرى در این باره وجود داشت که متضمن حجیت و اعتبار استصحاب در ابواب فقه بود، پس چرا امثال علامه حلى و محقق و صاحب معالم و مانند اینان که شغلشان ممارست در روایات و فتوا دادن بر اساس آنها بوده است، کمترین اشارهاى به آن نکردهاند. و اگر امورى که آنان، براى حجیت استصحاب ذکر کردهاند تمام بود، همه متاخرین به نقد و رد آن نمىپرداختند. پس چگونه مىتوان آن همه مسائل فقهى را بر چیزى بنا نهاد که به چنین سرنوشتى مبتلاست؟
یکى از ادله و مدارکى که فقها و مجتهدان در تمام ابواب فقه آن را به کار مىگیرند و گویا بدون آن در بسیارى از مسائل دچار سردرگمى خواهند شد، ابقاى التسابقه است که در اصطلاح، آن را استصحاب مىگویند. و به سبب همین اهمیت است که متاخرین از اصولیین توجه خاصى به استصحاب داشته و کتابهایى در باره آن تالیف نمودهاند. البته در این جا تصمیم نداریم بحثى را در باره استصحاب مطرح کنیم، بلکه تنها چیزى که در این مقاله مىخواهیم مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، سند و مدارک استصحاب است. زیرا بسیارى از کلمات از آن حکایت دارد که مدرک استصحاب، روایاتى است که از حیثسند، متواتر یا مستفیضند و از حیث دلالت، تردیدبردار نیستند; و این معنى تقریبا در کلمات متاخرین مورد قبول واقع شده است. از طرف دیگر، قدماى ما در حالى که حجیت استصحاب را پذیرفتهاند، نامى از روایاتى که بر آن معنى دلالت کند به میان نیاوردهاند بلکه متعرض امور دیگرى شدهاند و چنین خیال کرده اند که دلالت آن امور بر حجیت استصحاب تردیدبردار نیست. و این امور، همان چیزهایى است که به گمان متاخرین، کمترین ارزشى براى اعتبار استصحاب ندارد; و بدرستى که این قضیه منعکسه، موجب تعجب و شگفتى است. چه، این حق براى هرکسى محفوظ است که بگوید: اگر روایت معتبرى در این باره وجود داشت که متضمن حجیت و اعتبار استصحاب در ابواب فقه بود، پس چرا امثال علامه حلى و محقق و صاحب معالم و مانند اینان که شغلشان ممارست در روایات و فتوا دادن بر اساس آنها بوده است، کمترین اشارهاى به آن نکردهاند. و اگر امورى که آنان، براى حجیت استصحاب ذکر کردهاند تمام بود، همه متاخرین به نقد و رد آن نمىپرداختند. پس چگونه مىتوان آن همه مسائل فقهى را بر چیزى بنا نهاد که به چنین سرنوشتى مبتلاست؟
تاملى در ادله حجیت استصحاب
3/21/1997 12:00:00 AM
تأملى در ادله شیخ انصارى (ره) بر اصالت عدم حجیت ظن
نویسنده:
احمد طغرلی پور
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 شماره 71
موضوعشناسی و حجیت استصحاب کلی نوع چهارم و جلوههای فقهی و حقوقی آن
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 2
اعتبار استصحاب استقبالی در استنباط احکام شرعی
نویسندگان:
امیر زاهدی
،
مجتبی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 3
اعتبار استصحاب استقبالی در استنباط احکام شرعی
نویسندگان:
مجتبی الهی خراسانی *
،
امیر زاهدی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 پاييز 1397 شماره3
تأملی فقهی در امکان معافیت مادر از حد قذف با نگاهی به تعمیم ادله
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 97
واکاوی قاعده تبعیض در حجیت
نویسندگان:
بلال شاکری
،
محمد تقی فخلعی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 1
واکاوی دیدگاه شیخ انصاری در استصحاب در حکم عقلی
نویسندگان:
طیبه بلوردی
،
محمدرضا علمی سولا
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1396 شماره 1