بررسی دیدگاه کانت درباره احکام ترکیبی پیشین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
کلیدواژه:
واژههای کلیدی: حکم ترکیبی پیشین
،
مابعدالطبیعه
،
مقولههای فاهمه
،
شناخت
،
معقولات ثانی
،
کانت
،
قضایای تحلیلی
،
پسینی
،
پیشینی
چکیده:
مسئله اصلی تحقیق این است که انتقادهای علامه طباطبایی4بر دیدگاه کانت درباره قضایای ترکیبی پیشین چیست.روش این مقاله، تحلیلی ـعقلی است. بر اساس یافتههای تحقیق، کانت معتقد است که قضایای ترکیبی پیشین مبتنی بر مفاهیم پیشین امکانپذیر است. مفهوم زمان و مکان، به عنوان دو عنصر پیشین در قوه حساسیّت وجود دارد و قوه فاهمه نیز دوازده مفهوم پیشین دارد که فاهمه بعد از دریافت شهودها از قوّه حساسیت، آنها را ترکیب کرده و در قالب مفاهیم پیشین قرار میدهد. در نتیجه، حکم شکل میگیرد وشناخت به دست میآید. به عبارت دیگر، در این دسته از قضایا، ماده شناخت از خارج تأمین میشود و ذهن به آن صورت شناخت میدهد. با این توضیح، شناخت امور خارج از زمان و مکان امکانپذیر نیست. اما علامه طباطبایی4حل این مشکل را در قالب مفاهیم کلی معقولههای ثانی بررسی میکند و معتقد است که نفس ما در مقایسه خودش با افعال و آثارش این مفاهیم را به صورت حضوری درک میکند. سپس از درک خود، صورتبرداری کرده، آن را بر خارج تطبیق میکند. به هر حال، نظر کانت سرانجام به انکار ماوراءالطبیعه و انکار شناخت واقعیت اشیاء (حیثیت فی نفسه اشیاء) و نفی ضرورت و کلیت مفاهیم کلی در خارج منتهی میشود؛ در حالی که بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی4، علاوه بر اینکه شناخت بشر به تجربه محدود نمیشود، امکان دسترسی به واقعیت فیالجمله فراهم میشود و همچنین ضرورت و کلیّت مفاهیم کلی نسبت به خارج حفظ میشود.
مسئله اصلی تحقیق این است که انتقادهای علامه طباطبایی4بر دیدگاه کانت درباره قضایای ترکیبی پیشین چیست.روش این مقاله، تحلیلی ـعقلی است. بر اساس یافتههای تحقیق، کانت معتقد است که قضایای ترکیبی پیشین مبتنی بر مفاهیم پیشین امکانپذیر است. مفهوم زمان و مکان، به عنوان دو عنصر پیشین در قوه حساسیّت وجود دارد و قوه فاهمه نیز دوازده مفهوم پیشین دارد که فاهمه بعد از دریافت شهودها از قوّه حساسیت، آنها را ترکیب کرده و در قالب مفاهیم پیشین قرار میدهد. در نتیجه، حکم شکل میگیرد وشناخت به دست میآید. به عبارت دیگر، در این دسته از قضایا، ماده شناخت از خارج تأمین میشود و ذهن به آن صورت شناخت میدهد. با این توضیح، شناخت امور خارج از زمان و مکان امکانپذیر نیست. اما علامه طباطبایی4حل این مشکل را در قالب مفاهیم کلی معقولههای ثانی بررسی میکند و معتقد است که نفس ما در مقایسه خودش با افعال و آثارش این مفاهیم را به صورت حضوری درک میکند. سپس از درک خود، صورتبرداری کرده، آن را بر خارج تطبیق میکند. به هر حال، نظر کانت سرانجام به انکار ماوراءالطبیعه و انکار شناخت واقعیت اشیاء (حیثیت فی نفسه اشیاء) و نفی ضرورت و کلیت مفاهیم کلی در خارج منتهی میشود؛ در حالی که بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی4، علاوه بر اینکه شناخت بشر به تجربه محدود نمیشود، امکان دسترسی به واقعیت فیالجمله فراهم میشود و همچنین ضرورت و کلیّت مفاهیم کلی نسبت به خارج حفظ میشود.
بررسی دیدگاه کانت درباره احکام ترکیبی پیشین
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی انتقادی راه حل کانت در مورد احکام ترکیبی پیشین براساس آرای علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد نظریۀ «عدم امکان و عدم صدق گزارههای ترکیبیِ پیشین در ایدئال عقل محضِ کانت» بر اساس حکمت صدرایی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
بررسی و نقد دیدگاههای برخی فیلسوفان معاصر غرب دربارۀ چیستی قضایای پیشین
نویسنده:
احمد ابوترابی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
بررسي ديدگاه ها درباره اجتهاد پيامبر(ص)
نویسنده:
محمد صادق يوسفي مقدم
،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1391/04/31 تا تاریخ: 1391/06/30
بررسی مقایسه ای عقل گرایی از دیدگاه کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی دیدگاه شحرور دربارۀ گسترۀ عصمت پیامبران
نویسندگان:
زهرا حمزه ای
،
محمد علی محیطی اردکان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101
بررسی و نقد دیدگاه دیویدگریفین درباره قدرت خداوند
نویسنده:
یداله رستمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 97
بررسی و نقد دیدگاه ها درباره غیبت مخالف
نویسندگان:
سید جعفر صادقی فدکی
،
علی اکبر احمدپور
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 پاييز 1394 شماره85
بررسی تطبیقی قضایای تحلیلی و ترکیبی کانت با حمل اولی و حمل شایع در نظر علامه مصباح یزدی
نویسندگان:
علیرضا صانعی
،
جمال سروش
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
نیت اخـلاقی (از دیدگاه کانت و اسلام)
نویسنده:
زهرا موسوی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 26