بررسی انتقادی دیدگاه شحرور دربارۀ گسترۀ عصمت پیامبران
نویسندگان:
زهرا حمزه ای
،
محمد علی محیطی اردکان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101
چکیده:
عصمت پیامبران موضوعی بحثبرانگیز است که از زوایای گوناگون کانون توجه اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. محمد شحرور که از «قرآنیون» معاصر است، با استناد به برخی ادله، تنها پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و اله) را، آن هم با شرایطی، دارای عصمت تکوینی میداند و این مقام را از دیگر پیامبران سلب میکند. به اعتقاد این نواندیش سوری، هرچند پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و اله) در مقام رجلیت و نبوت معصوم نیست، مقام رسالت با ویژگیِ عصمت رسول(صلّی الله علیه و اله) همراه است. وی در این ادعایش به برخی آیات قرآن کریم و مبانی عقلی خویش استناد میکند. هدف پژوهش حاضر آن است که با استناد به ادّلۀ عقلی و نقلی، ادعاهای شحرور دربارۀ عصمت انبیا را به روش توصیفی- تحلیلی بیان و با رویکردی انتقادی بررسی کند. نتیجه اینکه ظاهرگرایی در تفسیر آیات، جواز استفاده از روش عقلی مبتنی بر تدبّر و اجتهاد آزاد، اکتفا به قرآن و اعتقاد به بینیازی به تفسیر، مهمترین زمینههای تصویر نادرست شحرور از مسئلۀ عصمت پیامبران است که به التقاط و رأیگرایی در برداشت از آیات منجر شده است.
عصمت پیامبران موضوعی بحثبرانگیز است که از زوایای گوناگون کانون توجه اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. محمد شحرور که از «قرآنیون» معاصر است، با استناد به برخی ادله، تنها پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و اله) را، آن هم با شرایطی، دارای عصمت تکوینی میداند و این مقام را از دیگر پیامبران سلب میکند. به اعتقاد این نواندیش سوری، هرچند پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و اله) در مقام رجلیت و نبوت معصوم نیست، مقام رسالت با ویژگیِ عصمت رسول(صلّی الله علیه و اله) همراه است. وی در این ادعایش به برخی آیات قرآن کریم و مبانی عقلی خویش استناد میکند. هدف پژوهش حاضر آن است که با استناد به ادّلۀ عقلی و نقلی، ادعاهای شحرور دربارۀ عصمت انبیا را به روش توصیفی- تحلیلی بیان و با رویکردی انتقادی بررسی کند. نتیجه اینکه ظاهرگرایی در تفسیر آیات، جواز استفاده از روش عقلی مبتنی بر تدبّر و اجتهاد آزاد، اکتفا به قرآن و اعتقاد به بینیازی به تفسیر، مهمترین زمینههای تصویر نادرست شحرور از مسئلۀ عصمت پیامبران است که به التقاط و رأیگرایی در برداشت از آیات منجر شده است.
بررسی انتقادی دیدگاه شحرور دربارۀ گسترۀ عصمت پیامبران
3/21/2021 12:00:00 AM
گسترۀ عصمت انبیا از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 زمستان 93 - مسلسل 22
بررسی انتقادی دلایل نقلی ابنتیمیه بر عدم عصمت مطلق پیامبران و پیامبر اکرم(ص)
نویسنده:
علی اکبر علیزاده
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1402 شماره 8
عصمت پیامبران در نگاه ابوالفتوح رازی
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41
چشم اندازی نو به عصمت پیامبران
ارائه دهنده:
فاضل ارجمند عبدالوهاب درواژ
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1385
بررسی انتقادی دلایل نقلی ابن تیمیه بر عدم عصمت مطلق پیامبران و پیامبر اکرم (ص)
نویسنده:
علی اکبر علیزاده*
،
مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1401 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
بررسی انتقادی دیدگاه فنایی دربارۀ حجیت ظنون عقلی (2)
نویسنده:
حسین کامکار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 96
بررسی انتقادی دیدگاه فنایی درباره حجیّت ظنون عقلی (1)
نویسنده:
حسین کامکار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 92
عصمت پیامبران در تفسیر «من وحی القرآن»
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66
بررسی انتقادی دیدگاه سلفیه
نویسنده:
علی اکبر علیزاده*
،
مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1400 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
گستره تبلیغ و هشدار پیامبران در قرآن
نویسنده:
حسن رهبری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 شماره 67