بررسی انتقادی دیدگاه شحرور دربارۀ گسترۀ عصمت پیامبران

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101
چکیده:
عصمت پیامبران موضوعی بحث‌برانگیز است که از زوایای گوناگون کانون توجه اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است. محمد شحرور که از «قرآنیون» معاصر است، با استناد به برخی ادله، تنها پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و اله) را، آن هم با شرایطی، دارای عصمت تکوینی می‌داند و این مقام را از دیگر پیامبران سلب می‌کند. به اعتقاد این نواندیش سوری، هر‌چند پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و اله) در مقام رجلیت و نبوت معصوم نیست، مقام رسالت با ویژگیِ عصمت رسول(صلّی الله علیه و اله) همراه است. وی در این ادعایش به برخی آیات قرآن کریم و مبانی عقلی خویش استناد می‌کند. هدف پژوهش حاضر آن است که با استناد به ادّلۀ عقلی و نقلی، ادعاهای شحرور دربارۀ عصمت انبیا را به روش توصیفی- تحلیلی بیان و با رویکردی انتقادی بررسی کند. نتیجه اینکه ظاهرگرایی در تفسیر آیات، جواز استفاده از روش عقلی مبتنی بر تدبّر و اجتهاد آزاد، اکتفا به قرآن و اعتقاد به بی‌نیازی به تفسیر، مهم‌ترین زمینه‌های تصویر نادرست شحرور از مسئلۀ عصمت پیامبران است که به التقاط و رأی‌گرایی در برداشت از آیات منجر شده است.

عصمت پیامبران در نگاه ابوالفتوح رازی

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41

چشم اندازی نو به عصمت پیامبران

کرسی و نشست: » نشست علمی - 1385

بررسی انتقادی دیدگاه فنایی دربارۀ حجیت ظنون عقلی (2)

نویسنده: حسین کامکار ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 96

بررسی انتقادی دیدگاه فنایی درباره حجیّت ظنون عقلی (1)

نویسنده: حسین کامکار ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 92

عصمت پیامبران در تفسیر «من وحی القرآن»

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66

گستره تبلیغ و هشدار پیامبران در قرآن

نویسنده: حسن رهبری ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 شماره 67

بررسی انتقادی دیدگاه های معاصر درباره وابستگی اخلاق به دین

نویسنده: حسین عسگرلو ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تحلیل انتقادی دیدگاه نیچه درباره معنای زندگی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397