عصمت پیامبران در تفسیر «من وحی القرآن»

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66
چکیده:
این نوشتار با هدف تبیین نگاه نویسنده «من وحی القرآن» به عصمت به سامان رسیده است. نویسنده در چهار قسمت این مقاله را به پایان برده است: قسمت اول در تعریف عصمت؛ فضل الله عصمت را مانند بسیاری از تفسیرگران قرآن، لطف الهی شناخته و مانع انجام گناه و اشتباه معرفی می‌کند. قسمت دوم در قلمرو عصمت؛ نویسنده «من وحی القرآن» پیامبران را پیش از نبوت و پس از آن معصوم می‌شناسد و این عصمت را نه تنها از گناه، بلکه از اشتباه نیز می‌داند. به‌باور فضل‌الله، عصمت پیامبران افزون بر احکام شرعی، در احکام عرفی نیز جاری است. قسمت سوم در انواع عصمت؛ فضل‌الله انواع عصمت را به آیات قرآن مستند می‌سازد و بیشترین آیاتی که عرضه می‌دارد، در عصمت پیامبران در تبلیغ است. قسمت چهارم در شبهه‌شناسی عصمت؛ در این قسمت شبهات مخالفان و استدلال ایشان به شماری از آیات قرآن طرح شده و به هر یک به زیبایی پاسخ داده شده است.

تفسیر شناخت «من وحی القرآن»

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64

انتظار از متن در تفسیر «من وحی القرآن»

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66

علم پیامبر و امام در تفسیر «من وحی القرآن»

نویسنده: حسن رهبری ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66

گرایش عقلی و اجتهادی در تفسیر «من وحی القرآن»

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64

عصمت پیامبران در نگاه ابوالفتوح رازی

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41

«من وحی القرآن» تفسیری اجتماعی و واقع گرایانه

نویسنده: حامد شیواپور ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 53

چشم اندازی نو به عصمت پیامبران

کرسی و نشست: » نشست علمی - 1385

تفسیر القرآن الکریم المستخرج من تراث الشیخ المفید

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54

داستان پیامبران در تفسیر ابوالفتوح رازی

نویسنده: محمد فرجاد ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397