بررسی انتقادی دیدگاه فنایی درباره حجیّت ظنون عقلی (1)

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 92
چکیده:
ابوالقاسم فنایی در طرح اصلاح‌گرایانه خود، ظنون عقلی را حجّت می‌داند و مبتنی بر این نکته، به نقد اجتهاد متداول در حوزه‌های علمیه می‌پردازد. هدف مقاله‌ حاضر، نقد دیدگاه او به روش تحلیلی است. ادعای ما این است که مقام معرفت متفاوت از مقام داوری است؛ مقام معرفت، بی‌شمار ارزشی، بی‌آستانه و قانون‌ناپذیر است؛ حال‌آنکه مقام داوری دوارزشی، آستانه‌مند و قانون‌پذیر است. در مقام داوری چه‌بسا جنبه‌های غیر‌معرفتی نیز ترجیح یابند. حجت‌های اصولی، حجت‌های مقام داوری فقهی هستند و قانون‌پذیری آنها، ما را به مراجعه به نقل و فحص از دخالت زائد قانون‌گذار ملزم می‌نماید. پس از این بررسی، درمی‌یابیم که در نصوص فراوانی، قانون‌گذار از عمل به ظنون عقلی در مقام افتاء نهی کرده است. چشم‌پوشیدن از این نصوص بدون ارائه دلایل قوی‌تر از آنها امکان‌پذیر نیست.

بررسی انتقادی دیدگاه فنایی دربارۀ حجیت ظنون عقلی (2)

نویسنده: حسین کامکار ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 96

بررسی انتقادی دیدگاه سلفیه

مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1400 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)

بررسی انتقادی دیدگاه های معاصر درباره وابستگی اخلاق به دین

نویسنده: حسین عسگرلو ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تحلیل انتقادی دیدگاه نیچه درباره معنای زندگی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76

بررسی انتقادی دیدگاه ویلیام مونتگمری وات دربارة شیعه در دورة بنی‌امیه

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 شماره 4 - زمستان 90 - مسلسل 48

بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره سیره حکومتی امام حسن مجتبی(ع)

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 64

بررسی انتقادی دیدگاه فیلسوفان ذهن درباره چیستی و مبانی عمل اختیاری

نویسنده: محمد غلامی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397