ارزشیابی اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهیدباهنر کرمان
نویسندگان:
هدایت تیرگر
،
سیدسجاد طباطبائی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
چکیده:
امروزه، رشد پرشتاب علم و ظهور فنّاوریهای جدید از یک سو و ازهمگسیختگی مبانی سنتی اخلاق در جوامع از سوی دیگر، اهمیت پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاق حرفهای را در اعضای هیئتعلمی دانشگاه دوچندان کرده است. چراکه این افراد نقش اصلی در اداره و هدایت آموزش برعهده دارند. نقش علمی و فرهنگی و اجتماعی استادان و دانشجویان ایجاب میکند که این افراد بیش از هر قشر دیگر، از اخلاق نیک برخوردار باشند. این مطالعه با هدف ارزشیابی اخلاق حرفهای استادان، میزان رعایت اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی در دانشگاه شهیدباهنر کرمان را هنگام تدریس از دیدگاه دانشجویان بررسی کرد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفیارزیابی و مقطعی بود. دادههای پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شد و متخصصان روایی صوری و محتوایی آن و همچنین پایایی آلفا کرونباخ 0.94 را تأیید کردند. تعداد 176 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. نتایج حاکی از این است که مؤلفههایعزت نفس و آراستگی و نظم، بیشترین میانگین را دارند. همچنین، بین دانشجویان زن و مرد در ارزشیابی اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی تفاوت معناداری بهدست آمد. بهنظر میرسد که اعضای هیئتعلمی رشتۀ علومتربیتی در مقایسه با سایر رشتهها، اخلاق حرفهای را بیشتر رعایت میکنند که این بهدلیل آشنایی با مفاهیم اخلاقی و تربیتی و روانشناختی است.
امروزه، رشد پرشتاب علم و ظهور فنّاوریهای جدید از یک سو و ازهمگسیختگی مبانی سنتی اخلاق در جوامع از سوی دیگر، اهمیت پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاق حرفهای را در اعضای هیئتعلمی دانشگاه دوچندان کرده است. چراکه این افراد نقش اصلی در اداره و هدایت آموزش برعهده دارند. نقش علمی و فرهنگی و اجتماعی استادان و دانشجویان ایجاب میکند که این افراد بیش از هر قشر دیگر، از اخلاق نیک برخوردار باشند. این مطالعه با هدف ارزشیابی اخلاق حرفهای استادان، میزان رعایت اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی در دانشگاه شهیدباهنر کرمان را هنگام تدریس از دیدگاه دانشجویان بررسی کرد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفیارزیابی و مقطعی بود. دادههای پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شد و متخصصان روایی صوری و محتوایی آن و همچنین پایایی آلفا کرونباخ 0.94 را تأیید کردند. تعداد 176 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. نتایج حاکی از این است که مؤلفههایعزت نفس و آراستگی و نظم، بیشترین میانگین را دارند. همچنین، بین دانشجویان زن و مرد در ارزشیابی اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی تفاوت معناداری بهدست آمد. بهنظر میرسد که اعضای هیئتعلمی رشتۀ علومتربیتی در مقایسه با سایر رشتهها، اخلاق حرفهای را بیشتر رعایت میکنند که این بهدلیل آشنایی با مفاهیم اخلاقی و تربیتی و روانشناختی است.
ارزشیابی اخلاق حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهیدباهنر کرمان
3/20/2016 12:00:00 AM
طراحی مدل اخلاق حرفهای دبیران تربیتبدنی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 41
بررسی تاثیر اخلاق حرفهای بر انگیزش کارکنان
نویسندگان:
حسین رجب دری
،
قدرت اله طالب نیا
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
بررسی پایبندی دانشجویان کارشناسی حسابداری به اخلاق حرفهای
نویسندگان:
حسین رجب دری
،
اعظم روستا میمندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
معنویت سازمانی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
نویسنده:
صدرالدین ستاری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 49
رابطة اخلاق حرفهای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روانشناختی معلمان
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
اخلاق حرفهای معلمی و تأثیر نگرش صحیح در پرورش متربی
نویسندگان:
رحمت شایسته فرد
،
عبدالله غلامی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38
بررسی وضعیت اخلاق کار کارکنان دانشگاه بوعلیسینا
نویسندگان:
فاطمه فرشچی
،
سیروس قنبری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40
اخلاق کاربردی؛ تجزیه و تحلیل بنیادی هوش معنوی و اخلاق حرفهای مدیران و کارکنان
نویسندگان:
سلیم کریمی تکلو
،
سمیه حاجی پور داوران
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41